Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Tiada Sebarang Spekulasi Pembebasan...

SEPANG - Setiausaha Politik kepada Menteri Hal Ehwal Ekonomi, Muhammad Hilman Idham menegaskan...

Survey: Majoriti Peminat Yakin...

SPEKULASI yang menyelubungi status hubungan Fattah Amin dan Nur Fazura berputar hangat apabila...

UMNO Perlu Tangkis Persepsi...

KUALA LUMPUR - UMNO perlu tampil dengan imej yang lebih segar untuk menangkis...

3 Maut Dalam Kemalangan...

KUALA SELANGOR - Tiga maut manakala dua lagi cedera parah dalam kemalangan yang...

Tiada Rokok Elektronik, Vape Didaftar Alat Berhenti Merokok

KUALA LUMPUR – Tiada sebarang rokok elektronik (e-cigarette) atau vape yang didaftar sebagai alat atau ubat untuk berhenti merokok ketika ini, kata Timbalan Menteri Kesihatan, Dr. Lee Boon Chye.

Bagaimanapun, cecair vape yang mengandungi nikotin dikawal kementerian bawah Akta Racun 1952 dan sebarang penjualan produk berkenaan hanya boleh dilakukan ahli farmasi berlesen dan pengamal perubatan berdaftar untuk tujuan rawatan perubatan.

Katanya, individu yang bukan dalam kalangan profesional tersebut boleh didenda tidak melebihi RM3,000 atau penjara tidak melebihi satu tahun atau kedua-dua sekali, jika didapati bersalah menjual produk yang mengandungi bahan nikotin.

“Jadi apabila rampasan dilakukan, analisis akan dibuat dan sekiranya mengandungi nikotin dalam cecair vape tersebut, tindakan akan diambil terhadap mereka yang menjual vape yang mengandungi nikotin,” katanya ketika menggulung perbahasan Rang Undang-undang Perbekalan 2020 bagi kementerian itu di Dewan Rakyat.

Lee berkata kementerian mengadakan pertemuan dengan pemain industri vape bagi mendapatkan maklum balas sebelum sebarang keputusan dibuat sama ada melarang sepenuhnya penggunaan vape, atau mengenakan sekatan yang lebih ketat terhadap penjualan cecair vape.

“Kita juga menjemput pihak industri tersebut supaya membentangkan kertas kerja mereka untuk dipertimbangkan oleh jawatankuasa khas (berhubung kaedah kawalan terhadap penggunaan rokok elektronik atau vape) sebelum kita buat keputusan,” katanya.

Kategori