Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Sekadar Nasihat, Hafiz Tiada...

TERDAHULU penyanyi, Hafiz Hamidun pernah menyuarakan pendapat berbentuk 'nasihat' terhadap seorang Instafamous, Faiz...

Masing Tegur Pihak Halang...

SIBU - Menteri Kemajuan Tanah Sarawak, Tan Sri James Jemut Masing menegur pihak...

Gambar: Terkejut Ular Sawa...

HARI ini, beberapa keping gambar memaparkan seekor ular sawa keluar dari motosikal giat...

Fokus Utama Keluarkan Mayat...

SURABAYA -- Presiden Indonesia Joko Widodo berkata fokus utama pasukan mencari ketika ini...

Guru Taska, Prasekolah Wajib Diploma Mulai 2020

KOTA BAHARU – Guru yang mengajar di pusat asuhan kanak-kanak dan prasekolah akan diwajibkan memiliki kelulusan sekurang-kurangnya diploma mulai tahun 2020, kata Menteri Pendidikan, Datuk Seri Mahdzir Khalid.

Beliau berkata peraturan tersebut akan melibatkan semua pusat asuhan dan prasekolah di bawah agensi kerajaan dan swasta.

“Tempoh berkenaan diberikan bagi membolehkan guru sedia ada yang belum memiliki kelulusan peringkat diploma atau mereka yang berminat untuk mendapatkannya (diploma pendidikan awal kanak-kanak),” katanya kepada pemberita pada majlis perasmian Mesyuarat Perwakilan Pergerakan Wanita, Pemuda dan Puteri UMNO Bahagian Kubang Kerian, di sini hari ini.

Mahdzir berkata setakat ini peraturan tersebut dilaksanakan di peringkat prasekolah di bawah kementerian dan agensi lain seperti Jabatan Kemajuan Masyarakat (Kemas) dan Jabatan Perpaduan dan Intergrasi Nasional.

“Kita hendak selaras bukan sahaja dari segi kurikulum tetapi dari segi profesionalisme perguruan kerana pendidikan awal iaitu pada usia seawal tiga tahun adalah amat penting bagi seseorang kanak-kanak,” katanya.


Sementara itu Mahadzir mahu Jabatan Pendidikan Negeri dan sekolah melaksanakan program yang boleh menyemarakkan Sambutan Bulan Kemerdekaan.

Beliau berkata selain mengibar bendera Jalur Gemilang, program lain bagi membangkitkan semangat patriotisme dan cintakan negara seperti pertandingan bahas dan pengkisahan sejarah boleh diadakan.

Beliau berharap Sambutan Bulan Kemerdekaan mulai 16 Ogos ini akan mendapat sambutan warga pendidik dan pelajar. – BERNAMA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori