Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

KAFA Mahu Tengku Abdullah...

KUALA LUMPUR - Kedudukan Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) akan lebih parah jika...

Polis Patahkan 14 Cubaan...

AMMAN (Jordan) - Polis Diraja Malaysia (PDRM) berjaya mematahkan 14 cubaan serangan keganasan...

Nur Fitri Azmeer Tidak...

KUALA LUMPUR - Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Datuk Seri Mohd Shafie...

Patung Purba Berusia 2,500...

SEKUMPULAN ahli arkeologi di Sepanyol menemukan beberapa patung dipercayai berusia 2,500 tahun yang...

Baju Jalur Gemilang Pembakar Semangat Hari Kebangsaan 2015

KUALA LUMPUR – Meskipun usianya baru 9 tahun, seorang kanak-kanak menzahirkan perasaan cinta kepada negara apabila dengan bangganya memakai baju Jalur Gemilang sempena Hari Kebangsaan 2015, di Dataran Merdeka.

Nordiana Dayana Azuan Hafiz, memberitahu baju yang ditempah khas oleh ibunya, Shahlizawati Rahman Shah, 35, merupakan hasrat beliau sendiri dan bukannya paksaan daripada keluarga.

Pakaian lengkap baju Jalur Gemilang termasuk baju dan seluar, menggunakan dua helai bendera bersaiz sederhana dengan corak bintang dan bulan ditonjolkan dengan gahnya di bahagian hadapan baju.

“Memang setiap tahun, saya dibawa keluarga ke Dataran Merdeka, tengok perarakan ini, tapi tahun ini saya terasa nak tunjuk lain dari yang lain.

“Memang ramai yang memandang, tapi saya bangga dapat pakai baju Jalur Gemilang,” katanya kepada Bernama, di sini, hari ini.

Nordiana Dayana berkata hari kebangsaan negara membawa erti yang mendalam kepadanya kerana ia bukan sahaja melambangkan hari kebebasan daripada penjajah tetapi keindahan masyarakat yang berbilang kaum hidup dengan aman dan damai.

Beliau berasa bangga apabila memakai baju Jalur Gemilang dan berazam untuk terus mengayakannya pada sambutan kemerdekaan negara tahun berikutnya, katanya.

Adiknya Mohd Danial Dani Azuan Hafiz, 6, juga turut memakai pakaian sama seperti beliau.


Sementara itu, bagi seorang pesara, Hassan Yang Asaari, 57, berasal dari Kuala Kangsar, Perak, pakaian Jalur Gemilang yang dibuat sendiri olehnya, adalah tanda terima kasih beliau kepada pejuang negara.

Beliau berkata baju yang dipakainya semenjak lima tahun lalu itu adalah inisiatif beliau sendiri dengan menggunakan 50 bendera yang ditampal di atas sehelai baju, untuk melengkapkan pakaian Jalur Gemilang tersebut, tanda cintanya kepada negara.

Hassan berkata setiap tahun beliau akan memastikan pakaian itu dalam keadaan bersih dan segak, dengan menampal kembali bendera-bendera yang tercabut.

“Ada kawan-kawan saya yang ketawakan idea saya, memakai baju yang diperbuat daripada bendera ini tetapi sedikit pun saya tidak malu malah perasaan bangga dan semangat yang tinggi timbul dalam diri,” katanya.

Biarpun puluhan ribu membanjiri Dataran Merdeka hari ini, namun mereka yang menonjolkan semangat kemerdekaan dengan ciri tersendiri mewarnakan lagi Hari Kebangsaan 2015.- BERNAMA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori