Saturday, July 27, 2024

Creating liberating content

Remy Ada Ramuan Bantu...

LONDON - Jose Mourinho melihat trio penggempur Chelsea - Diego Costa, Didier Drogba...

Lim Dan Isteri Tiba...

GEORGE TOWN - Ketua Menteri Lim Guan Eng dan isterinya Betty Chew tiba...

Gangguan Bekalan Air Di...

KUALA LUMPUR - Beberapa kawasan di Petaling dan Hulu Langat di Selangor akan...

Saya Boleh Melihat, Mak-...

Sonia dan Anita, pasangan adik beradik yang buta sejak dilahirkan tidak menyangka mereka...

Jepun Sambung Semula Pembiayaan Kepada Agensi Pelarian Palestin PBB

TOKYO : Jepun sedang bersedia menyambung semula pembiayaan kepada Agensi Bantuan dan Kerja Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) bagi Pelarian Palestin (UNRWA).

IKUTI CHANNEL MYNEWSHUB DI WHATSAPP…..

Pernah menjadi penyumbang keenam terbesar kepada agensi itu, Jepun menyertai beberapa negara menghentikan pembiayaan selepas Israel mendakwa 12 daripada 13,000 pekerja UNRWA Gaza terbabit dalam serangan maut pada 7 Oktober.

Menteri Luar, Yoko Kamikawa, bertemu ketua UNRWA, Philippe Lazzarini di Tokyo semalam untuk membincangkan langkah diambil agensi itu bagi mengukuhkan tadbir urus dan ketelusan.

“Jepun dan UNRWA mengesahkan mereka akan memajukan penyelarasan akhir mengenai usaha yang diperlukan untuk menyambung semula sumbangan Jepun,” kata kementerian luar dalam satu kenyataan.

Menurut media Jepun, penyambungan semula pembiayaan, yang digantung pada Januari, dijangka berlaku separuh pertama April.

Penggantungan pembiayaan secara tiba-tiba menjejaskan usaha UNRWA untuk menyampaikan bantuan yang sangat diperlukan di Gaza, yang mana PBB memberi amaran mengenai kebuluran yang akan berlaku.


Bulan ini, Australia, Kanada, Sweden dan beberapa negara lain berkata mereka menyambung semula bantuan.

Selasa lalu, Lazzarini berkata agensi itu mempunyai dana yang mencukupi untuk terus beroperasi sehingga sekurang-kurangnya akhir Mei.

“Kamikawa menunjukkan kepentingan memastikan ketelusan dan kebolehkesanan aliran dana dan berkecuali kakitangan UNRWA”, kata kementerian itu.

PBB melancarkan siasatan dalaman dan bebas, namun agensi itu Israel tidak memberikannya sebarang bukti untuk menyokong tuntutan terhadap pekerjanya.

-Berita Harian

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori