Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Penterjemah 24 Jam Bantu...

JEMAAH haji tidak akan alami masalah untuk faham bahasa Arab kerana adanya pasukan...

Budak 2 Tahun Terperangkap...

NILAI - Seorang kanak-kanak lelaki berusia dua tahun nyaris sesak nafas setelah terperangkap...

Polis Cari Saksi Pemain...

IPOH - Polis sedang mengesan saksi langgar lari yang mengorbankan pemain pasukan bola...

Pelantikan Muhammad Ganti Zeti...

KUALA TERENGGANU - Pelantikan Datuk Muhammad Ibrahim sebagai Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM)...

Had Laju Turun 10 KM/J Esok

PETALING JAYA – Had laju Jalan Persekutuan di seluruh negara akan dikurangkan sebanyak 10 kilometer perjam (km/j) berkuat kuasa 18 hingga 27 Januari ini sempena sambutan Tahun Baharu Cina.

Ikuti Mynewshub: Telegram

Kementerian Kerja Raya melalui satu kenyataan berkata, pengurangan tersebut menjadikan had laju Jalan Persekutuan diturunkan daripada 90 km/j kepada 80 km/j sepanjang tempoh berkenaan.

“Pewartaan pengurangan had laju sementara itu antara langkah keselamatan dan pemantauan yang diambil kerajaan bagi meningkatkan keselamatan dan mengurangkan risiko kemalangan jalan raya yang kerap kali berlaku di musim perayaan.

“Kementerian Kerja Raya turut bekerjasama dengan Kementerian Pengangkutan serta Polis Diraja Malaysia (PDRM) mengambil langkah-langkah awal mengadakan program pemantauan jalan raya secara berterusan,” kata kenyataan tersebut hari ini.

Tambah keyataan itu, Ops Bersepadu dan Kempen Keselamatan Jalan Raya Peringkat Kebangsaan akan diadakan bermula dari 18 hingga 28 Januari ini dengan melibatkan pelbagai agensi di bawah Kementerian Kerja Raya (KKR) dan Kementerian Pengangkutan (MOT).

Ops Bersepadu itu melibatkan Jabatan Pengangkutan Jalan Raya (JPJ); Jabatan Kerja Raja (JKR); Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM); dan PLUS Malaysia.


Kementerian Kerja Raya melalui JKR juga katanya, akan sentiasa memantau lokasi-lokasi ‘blackspots’ yang dikenal pasti bagi memastikan keselesaan dan keselamatan pengguna jalan raya.

“Sebanyak 76 lokasi kerap berlaku kemalangan dikenal pasti sepanjang tahun ini manakala sebanyak 53 lokasi ‘blackspots’ melibatkan Jalan-jalan Persekutuan di seluruh negara juga telah dibaiki pada tahun lalu melibatkan kos berjumlah RM17.2 juta.

“Bagi rekod pemasangan lampu jalan di kawasan berlaku kemalangan atau berisiko kemalangan akibat jalan gelap yang telah dilaksanakan di Jalan-jalan Persekutuan seluruh negara pada tahun 2022,

“Sebanyak 40 lokasi telah dilaksanakan pemasangan lampu jalan dengan kos berjumlah RM4.7 juta,” jelas kenyataan itu.

-Kosmo Online

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori