Sunday, April 28, 2024

Creating liberating content

“Pada M** Bocor Gambar,...

BERITA mengenai penahanan pelakon juga pengarah iaitu Datuk Farid Kamil menjadi topik bualan...

2 Sahabat Lemas Di...

KUALA TERENGGANU - Keghairahan sekumpulan empat sahabat bermain air di pantai Kemasik, Kemaman bertukar duka...

Cabul Penumpang Dalam Tandas,...

HONOLULU - Sebuah pesawat Japan Airlines terpaksa berpatah balik ke Honolulu selepas seorang...

Maha Vajiralongkorn Rasmi Raja...

BANGKOK - Putera Mahkota Maha Vajiralongkon menaiki takhta pada Khamis selepas menerima jemputan...

Anwar Lupa Tiada Siapa Mengatasi Undang-Undang

Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak patut membidas SPRM kerana menyiasat Hakim Mahkamah Rayuan Datuk Mohd Nazlan Mohd Ghazali berkait dakwaan wang RM1 juta yang tidak dapat dijelaskan dalam akaunnya.

Ikuti Mynewshub: Facebook,TwitterTikTokTelegram, Instagram

Alasan Anwar siasatan SPRM terhadap seorang hakim merupakan satu bentuk campurtangan yang melanggar prinsip pembahagian kuasa di dalam sistem sedia ada amat lemah.

Memang benar institusi kehakiman sendiri mempunyai badan yang menyelia dan mengawal integriti para hakim, tetapi jika berlaku kesalahan dalam institusi itu siapakah yang akan bertindak?

Persoalan jauh lebih penting mengapa Anwar “mengelupur” apabila SPRM menyiasat Hakim Mahkamah Rayuan Datuk Mohd Nazlan yang menjatuhkan hukuman terhadap Datuk Seri Najib Tun Razak?


Sedangkan Anwar sering menyatakan tiada siapa mengatasi undang-undang di negara ini jika siasatan melibatkan lawan politiknya.

Ini yang sebenarnya suatu kecelaruan, ketempangan, tekanan dan campurtangan politik apabila dengan mudah pendirian boleh berubah seperti sesumpah bergantung kepada kepentingan.

Sebenarnya apabila Anwar membantah Hakim Mahkamah Rayuan Datuk Mohd Nazlan disiasat SPRM membuatkan rakyat mahu lebih tahu hasil siasatan SPRM nanti sama ada dakwaan itu benar atau sebaliknya.

-Mynewshub

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori