Thursday, April 18, 2024

Creating liberating content

Mayat Nazrin Dijumpai Tidak...

SHAH ALAM - Seorang saksi kes pembunuhan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Cradle Fund,...

Ubat Baharu Eisai Untuk...

TOKYO - Pengeluar ubat Jepun, Eisai Co. dan syarikat biofarmaseutikal Amerika Syarikat, Biogen...

PDRM Bakal Guna Proton...

DUA gambar yang  kini sedang viral di laman sosial memperlihatkan Polis Diraja Malaysia...

Proses Keluarkan Mayat Insiden...

KUALA LUMPUR - Proses mengeluarkan mayat mangsa yang tersepit dalam insiden di tapak...

Jakim, JAIN Pantau Ajaran Sesat

Seremban : Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan Jabatan Agama Islam Negeri (JAIN) sentiasa bertindak proaktif menyekat sebarang kegiatan ajaran sesat dan bertentangan dengan syariat Islam di negara ini.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Datuk Idris Ahmad berkata, pihaknya mengalu-alukan masyarakat Islam melaporkan kepada Jakim dan JAIN mengenai sebarang kegiatan berkenaan.

Beliau berkata, pihaknya akui terdapat banyak ajaran sesat cuba dibuat dan dibawa pihak tertentu termasuk dari luar negara melalui laman sosial.

“Jakim akan bertindak dan akan memaklumkan mengenai perkara itu kepada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM).

“Jika dibawa secara fizikal oleh individu seperti berlaku di Perak sebelum ini, Jakim akan memberitahu kepada JAIN. Jakim tiada kuasa, kami hanya salurkan maklumat kepada JAIN untuk diambil tindakan.


“Bagaimanapun, setakat ini isu ajaran sesat terkawal kerana Jakim dan JAIN sentiasa memantau dan bertindak tegas menyekat sebarang kegiatan yang bertentangan dengan syariat Islam,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas Majlis Perasmian Multaqa Murabbi Ummah Peringkat Negeri Sembilan 2022 di Masjid Sri Sendayan, di sini, hari ini.

-Harian Metro

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori