Monday, April 29, 2024

Creating liberating content

Perbincangan Khas Raja-Raja Melayu...

KUALA LUMPUR - Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billal Shah berkenan...

Pelajar Kantoi Rakam, Sebar...

KUALA LUMPUR - Lima pelajar tingkatan tiga dikesan mengambil kesempatan merakam video bahagian dalam...

Kos Haji Dijangka Naik...

KUALA LUMPUR - Kos bagi pelaksanaan ibadah haji dijangka meningkat sekurang-kurangnya sebanyak sembilan...

Hari Sukan Negara Dapat...

PUTRAJAYA - Penyertaan rakyat Malaysia dalam aktiviti-aktiviti yang dianjurkan bersempena sambutan Hari Sukan...

Dewan Melayu Gesa Mara Jangan Tutup Mara Corp

KUALA LUMPUR – Majlis Amanah Rakyat (Mara) wajar menghentikan tindakan menutup Mara Corporation, selain menjual aset-aset Melayu, bagi mengecilkan skop tanggungjawabnya kepada pendidikan dan keusahawanan sahaja.

Presiden Dewan Perniagaan Melayu Malaysia (DPMM), Syed Hussein AlHabshee berkata Mara sepatutnya memperkasa Mara Corp dan bukannya mengambil jalan mudah dengan menutupnya.

“Mara harus melibatkan pihak berkepentingan dalam merangka dasar dan strategi yang bertumpukan Wawasan Kemakmuran Bersama 2030 dan menggunakan sepenuhnya mandat pembangunan sosioekonomi Mara.

“Mereka juga harus meningkatkan keupayaan supaya lebih cekap dalam bidang pembangunan ekonomi, selain diperkukuh dengan kepakaran yang mencukupi dalam bidang pendidikan,” menurut DPMM dalam kenyataan hari ini.

DPMM menyifatkan tindakan Mara “membelakangkan” tanggungjawabnya sebagai pihak berkepentingan berdasarkan mandat yang termaktub dalam Akta Mara.


“Rakyat khususnya Melayu dan Bumiputera di pedalaman kini berhadapan kesusahan,” katanya.

Mara mempunyai rangkaian kebangsaan untuk melaksanakan wawasan ini berdasarkan kedudukan majlis itu yang mempunyai dana, jenama dan tenaga kerja.

“DPMM bersama badan bukan kerajaan ekonomi Melayu yang lain, akan duduk bersama untuk menyuara dan mendesak tindakan yang akan merugikan orang Melayu itu, ditarik balik,” katanya.

Kategori