• About
  • Advertise
  • Privacy & Policy
  • Contact
Thursday, August 13, 2026
  • Login
MYNEWSHUB
  • Utama & Sensasi
  • Berita
    • Antarabangsa
    • Dalam Negara
    • Ekonomi
    • Jenayah
  • Politik
  • Gaya Hidup
    • Agama
    • Artis
    • Gajet
    • Kesihatan
    • Resepi
    • Sukan
  • Hangat
  • Video Viral
No Result
View All Result
MYNEWSHUB
No Result
View All Result

Sebiji Telur Sehari Elak Sakit Jantung, Strok

oleh AK-47
23/05/2018
dalam Gaya Hidup, Utama & Sensasi
0
Share on FacebookShare on Twitter

PARIS – Selama berdekad-dekad lamanya kita telah dimomokkan dengan amaran bahawa memakan telur meningkatkan paras kolesterol jahat.

Bagaimanapun, menurut sebuah kajian terbaharu, makan sebiji telur sehari sebenarnya mampu mengurangkan risiko penyakit jantung dan strok!

Dalam pembentangan kertas kajian mereka, pasukan penyelidik China-British itu mendapati makan sebiji telur sehari memiliki risiko rendah penyakit kardiovaskular (CVD).

Dengan mengkaji setengah juta golongan dewasa sihat berusia antara 30 dan 79 tahun sejak hampir sembilan tahun lalu, mereka merumuskan bahawa ‘dibandingkan dengan mereka yang tidak mengambil telur dalam diet harian mereka, pengambilan telur secara harian dikaitkan dengan risiko rendah CVD’.

Dalam jurnal Heart, risiko strok berdarah adalah 26 peratus lebih rendah di kalangan mereka yang kerap makan telur.

Malah, pengambilan harian telur dikaitkan dengan 18 peratus risiko lebih rendah kematian akibat CVD serta 28 peratus risiko rendah untuk kematian akibat strok hemoragik (berdarah).

CVD, gangguan salur darah dan jantung adalah punca utama kematian dan kecacatan di seluruh dunia, termasuk di China.

Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), kira-kira 17.7 juta orang maut akibat CVD setiap tahun, hampir satu pertiga daripada kematian di seluruh dunia.

Lapan puluh peratus kematian CVD disebabkan serangan jantung dan strok.

Merokok, tidak cukup bersenam dan makan diet tidak sihat yang tinggi kandungan garam serta kurang buahan segar serta sayuran, meningkatkan risiko itu.

Telur kaya dalam diet kolesterol, sekian lama dikaitkan dengan risiko tinggi CVD namun mengandungi protein penting dan vitamin. – AFP

Tags: kesihatantelur
Share197Tweet123SendShare

Related Posts

Public Health Malaysia Hargai Sumbangan Kerajaan Johor, Onn Hafiz

Public Health Malaysia Hargai Sumbangan Kerajaan Johor, Onn Hafiz

09/08/2026
0

KUALA LUMPUR – Laman media sosial Public Health Malaysia (PHM) hari ini secara terbuka menyatakan penghargaan terhadap kerajaan Johor di...

Tahap Kesihatan Najib Dalam Keadaan Baik

Tahap Kesihatan Najib Dalam Keadaan Baik

15/06/2026
0

KUALA LUMPUR – Tahap kesihatan Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dilaporkan berada dalam keadaan baik selepas menjalani...

MYNEWSHUB

© Hakcipta Terpelihara Mynewshub. Dikuasakan oleh Infinity Media Digital Sdn Bhd

Navigate Site

  • About
  • Advertise
  • Privacy & Policy
  • Contact

Follow Us

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Utama & Sensasi
  • Berita
    • Antarabangsa
    • Dalam Negara
    • Ekonomi
    • Jenayah
  • Politik
  • Gaya Hidup
    • Agama
    • Artis
    • Gajet
    • Kesihatan
    • Resepi
    • Sukan
  • Hangat
  • Video Viral

© Hakcipta Terpelihara Mynewshub. Dikuasakan oleh Infinity Media Digital Sdn Bhd