Sunday, April 28, 2024

Creating liberating content

SPRM Cari Bekas Penolong...

KUALA LUMPUR - Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Perak sedang mengesan seorang bekas...

Daniel Radcliffe Dapat Bintang...

DARI siri filem fiksyen popular Harry Potter, kini pengaruh Daniel Radcliffe dalam industri...

87 Mangsa Banjir Di...

IPOH - Sebanyak 87 mangsa banjir membabitkan 20 keluarga dari Kampung Layang-Layang Kiri,...

Kes Hina Sultan Pahang:...

ALOR SETAR - Akibat bercakap ikut suka hati, Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk...

Lelaki Maut Rokok Elektronik Meletup

MIAMI – Seorang lelaki maut, apabila pangsapuri didiaminya musnah dalam kebakaran yang berpunca dari letupan rokok elektronik milik mangsa.

Laporan bedah siasat dari Pusat Perubatan Pinellas County mendapati mangsa menemui ajal apabila dua bahagian rokok elektronik itu meletup dan menembusi tengkorak kepalanya.

Ia adalah kematian pertama di Amerika Syarikat yang diakibatkan oleh letupan alat berkenaan.

Mayat Tallmadge D’Elia, 38 dengan 80 peratus kesan terbakar ditemui anggota bomba yang memecah masuk ke pangsapuri miliknya di St Petersburg di sini, pada 5 Mei lalu untuk memadamkan kebakaran, dipercayai berpunca dari letupan itu.

Menurut laporan akhbar tempatan, Tampa Bay Times, rokok elektronik itu disahkan dari jenama Smok-E Mountain yang dikeluarkan di Filipina.

Alat berkenaan dikatakan tidak memiliki ciri keselamatan yang lazim terdapat pada rokok elektronik jenama lain, termasuk cip komputer untuk menghalang ia dari menjadi terlalu panas.


Presiden Persatuan Penghisap Vape Amerika, Gregory Conley berkata, rokok elektronik lazimnya dilengkapi dengan ciri keselamatan khas dan laras kuasa boleh ubah untuk mengelakkan berlakunya sebarang kejadian tidak diingini.

Statistik Agensi Pengurusan Kecemasan Persekutuan (FEMA), terdapat 195 kebakaran dan letupan membabitkan rokok elektronik antara tahun 2009 dan 2016 di seluruh negara, namun tiada sebarang kemalangan jiwa dilaporkan. – AFP/BH ONLINE

Kategori