Sunday, April 28, 2024

Creating liberating content

“Minyak Naik Tapi KFC...

SEJAK pagi ini, rancak warga maya mengkritik status Facebook yang dikatakan dimuatnaik oleh Timbalan Menteri...

Polis Akan Perluas Penggunaan...

KUALA LUMPUR - Polis akan memperluas penggunaan Sistem Lokap Pintar Teknologi Pelaporan Analitik...

Ahmad Faizal Bincang Dengan...

IPOH - Timbalan Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU), Datuk Seri Ahmad Faizal...

Sekolah Di Terengganu Diarah...

KUALA TERENGGANU - Semua sekolah di Terengganu diminta menyediakan air minuman mencukupi kepada...

Projek Pemangkin Ekonomi Tingkat Taraf Hidup Rakyat

KUALA LUMPUR – Kerajaan melaksanakan projek pemangkin ekonomi demi meningkatkan taraf hidup rakyat, dan bukannya seperti pembangkang yang ingin batal projek berkenaan semata-mata kerana agenda politik, kata Datuk Seri Najib Tun Razak.

Perdana Menteri berkata pembangkang tidak memikirkan kesan terhadap ekonomi negara dan kepentingan rakyat sekiranya mereka membatalkan projek pemangkin ekonomi.

Najib yang juga Menteri Kewangan menjelaskan Malaysia memerlukan projek-projek rangsangan ekonomi terutamanya di kawasan yang sedang membangun untuk melonjakkan ekonomi dan memberi peluang pekerjaan kepada rakyat.

Antara projek rangsangan ekonomi itu adalah projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL), Rel Berkelajuan Tinggi Kuala Lumpur–Singapura (HSR), Lebuhraya Pan Borneo, Bandar Malaysia, Tun Razak Exchange, Transit Aliran Massa (MRT), Pengerang dan KL118, kata beliau.

“Ini kerana kerajaan berharap agar pembangunan dapat dirasai di seluruh negara dan oleh setiap lapisan masyarakat,” katanya dalam blog www.najibrazak.com. hari ini.

Bagaimanapun, Najib berkata pembangkang mahu mencantas projek-projek perangsang ekonomi tersebut sekiranya mereka memerintah negara.


Beliau berkata sekiranya projek pembangunan itu dibatalkan, sebanyak 2.2 juta peluang pekerjaan akan hilang termasuk pekerja mahir yang berpendapatan lebih RM3,000.

“Dengan membatalkan projek ECRL, negeri-negeri Pantai Timur tidak menerima pembangunan seiring dengan Lembah Kelang.

“Faktor ini menyebabkan pendapatan rakyat di Pantai Timur selama ini sukar ditingkatkan.

“Malah pelabur asing juga akan hilang kepercayaan kepada negara kita kerana sewenang-wenangnya membatalkan projek pembangunan yang menjadi kunci pembangunan ekonomi dan penambahan pekerjaan untuk rakyat Malaysia,” kata beliau. – BERNAMA

Kategori