Wednesday, May 1, 2024

Creating liberating content

Memperkenalkan Presiden Kelab Bola...

SEBENTAR tadi telah berlangsung sesi memperkenalkan Presiden kelab bola sepak Johor Darul Ta'zim yakni...

Backstreet Boys Hiburkan 6,000...

MASIH berbisa dan menyengat! Itulah tarikan luar biasa boyband popular Backstreet Boys (BSB) yang...

Hubungan Cinta Kaka Azraff,...

SELEPAS berakhirnya program Duo Star, memang ada desas-desus menyatakan penyanyi Kaka Azraff dan Rody...

Pemandu Van Ditahan ‘Gila’...

BEIJING - Seorang pemandu van di China ditangkap apabila kenderaan yang dipandunya ditahan...

Penonton Tak Senonoh, Tak Sopan Depan Budak

JOGET Bumbung merupakan satu tarian terkenal di Bali, Indonesia yang pada mulanya dibawa oleh petani untuk menghilangkan perasaan penat mereka.

Namun tarian tradisional warisan masyarakat itu sedikit sebanyak mempunyai unsur lucah untuk menarik perhatian golongan lelaki yang berfikiran songsang.

Baru-baru ini, tular di media sosial Indonesia apabila festival Joget Bumbung yang diadakan di Denpasar, ibu kota pulau peranginan itu telah dicemari dengan kelakuan tidak senonoh segelintir penonton.

Menurut portal Coconuts, beberapa video yang dimuat naik oleh seorang pengguna Facebook dikenali sebagai Wan Arta telah mengundang kemarahan ramai netizen setelah melihat video tersebut.

Video itu telah menunjukkan sekumpulan lelaki yang menunggang motosikal telah melakukan gangguan seksual terhadap salah seorang penari tradisional itu di depan khalayak umum.

Apa yang lebih menaikkan kemarahan ramai pihak ialah apabila perlakuan biadab itu turut dilihat oleh kanak-kanak yang kebetulan berada di sana.

Hampir 11,000 pengguna Facebook berkongsi video tersebut yang menunjukkan kumpulan lelaki itu bergilir-gilir mengganggu wanita tersebut ketika persembahan tarian tradisional Bali itu diadakan.

Dalam masa sama, terdapat beberapa pendapat memberitahu bahawa tarian tersebut merupakan sejenis tarian Bali yang cukup eksotik, namun ia tidak wajar dipersembahkan jika ada kanak-kanak sebagai penonton di kawasan itu.

Bagaimanapun, tarian Joget Bumbung merupakan sejenis tarian yang mana penarinya perlu menari dengan gaya menggoda bagi menjemput penonton untuk turut serta menari bersama-sama.


Tetapi, festival Joget Bumbung yang diadakan di Denpasar itu bertujuan untuk menepis tanggapan masyarakat terhadap tarian itu yang dianggap sebagai tarian seksual.

Namun sayangnya apabila video itu mula tular, netizen masih menganggap tarian tradisional itu merupakan sesuatu yang seksual dan bukannya melambangkan keunikan negara seberang itu.

Netizen terus melahirkan rasa tidak puas hati kerana bagi mereka, perkara yang dilakukan oleh kumpulan lelaki itu telah memalukan budaya dan seni Bali sendiri.

Mereka turut bimbang dengan masa depan kanak-kanak tersebut yang menonton kerana khuatir mereka akan mengikutnya di masa akan datang. – MYNEWSHUB.CC/AH

Kategori