Sunday, May 12, 2024

Creating liberating content

Bos AirAsia Indonesia Mengaku...

JAKARTA – Ketua Pegawai Eksekutif PT Indonesia AirAsia, Sunu Widyatmoko semalam mengakui syarikat...

RMK11 Tidak Banyak Perkara...

HAMBAR... Tidak banyak perkara baru dalam pembentangan Tun Dr Mahathir Mohamad mengenai usul...

Nasrudin Akui PAS Tidak...

KUALA LUMPUR - PAS akan memanfaatkan setiap ruang demokrasi yang ada di negara...

‘Keling’ Dan ‘Kumang’, MAHB...

SIBU - Niat baik Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB) menerapkan ciri-ciri kebudayaan tempatan...

Guna Media Sosial Dengan Lebih Peka – Hamisa

KOTA KINABALU – Pembantu Menteri Pembangunan Sumber dan Kemajuan Teknologi Maklumat Sabah Datuk Hamisa Samat mengingatkan agar penjawat awam menggunakan media sosial dengan lebih peka dan bertanggungjawab.

Beliau berkata adalah merugikan sekiranya teknologi canggih dengan kewujudan pelbagai media sosial pada masa ini dimanfaatkan dengan cara yang tidak betul termasuk menyebarkan fitnah dan maklumat yang salah.

“Dunia sekarang tidak lagi seperti dahulu. Penjawat awam tidak boleh lari daripada media sosial. Oleh itu kita perlu gunakan sebaik-baiknya kemudahan alam maya itu dan bukannya  memviral sesuatu perkara yang tidak ada kesahihannya.

“Sebagai penjawat awam kita perlu menyemak kesahihan sesuatu maklumat yang tersebar dalam media sosial dan jangan jadikan ia sekadar ruangan sembang kosong atau hanya untuk meluangkan masa lapang kerana media komunikasi ini boleh menjadi medium kerajaan untuk menyelami masalah rakyat,” katanya

Beliau berkata demikian ketika berucap pada majlis sambutan Aidilfitri Badan Amal Kebajikan Islam Kementerian Pembangunan Sumber dan Kemajuan Teknologi Maklumat Sabah di sini, hari ini.

Sementara itu, Hamisa meminta agar penjawat awam terus berusaha meningkatkan mutu perkhidmatan masing-masing dalam memberikan layanan terbaik kepada rakyat.


“Setiap penjawat awam bertanggungjawab menjaga prestasi kecemerlangan jabatan masing-masing agar peranan mereka terus relevan kepada masyarakat. Tanpa proses peningkatan mutu kerja, seseorang penjawat awam itu akan ketinggalan zaman sekali gus gagal dalam usaha membantu rakyat.

Katanya sebagai agensi yang menguruskan perkhidmatan rakyat, setiap penjawat awam perlu berusaha menghapuskan persepsi masyarakat bahawa urusan kerajaan lembab dan sukar.

“Tanggapan bahawa kakitangan kerajaan lembab dan kasar sepatutnya sudah lapuk dan tiada lagi pada masa kini. Malah, setiap rakyat yang hadir untuk mendapatkan khidmat kita mesti dilayan sebagai seorang pelanggan yang penting dan bermakna,” katanya.  – BERNAMA

Kategori