Thursday, March 28, 2024

Creating liberating content

Nombor Bil Rujukan Mandatori...

PUTRAJAYA : 'Nombor Bil' akan digunakan sebagai rujukan mandatori bagi urusan pembayaran semua...

Peminat Tolkien Bertempur Di...

PRAGUE - Lembing melayang, pedang bertingkah dan panah berterbangan di hutan di Republik...

Projek Landasan Berkembar Gemas-JB...

ISKANDAR PUTERI - Kerajaan pusat akan meneruskan Projek landasan berkembar Gemas-Johor Bahru, kata...

Kerajaan Kelantan Cukup Bersedia...

TUMPAT - Kerajaan Kelantan pimpinan PAS kini sudah cukup bersedia untuk melaksanakan Kanun...

Mangsa Kekal 221 Akibat ‘Banjir Termenung’ Di Perak

IPOH – Jumlah mangsa banjir di Perak kekal seperti semalam iaitu 221 orang setakat pukul 8 pagi ini, demikian menurut portal Info Banjir Jabatan Kebajikan Masyarakat.

Menurut portal berkenaan, 208 mangsa banjir masih ditempatkan di Sekolah Agama Rakyat Padang Serai di daerah Manjung, manakala 13 orang ditempatkan di Surau Padang Serai dalam daerah Larut, Matang dan Selama.

Sementara itu, jurucakap Sekretariat Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri Perak berkata banjir di kedua-dua kawasan tidak surut sejak beberapa hari lalu disebabkan air bertakung dan tidak dapat mengalir ke sungai dikenali sebagai ‘banjir termenung’.

“Ini disebabkan paras tanah lebih rendah daripada paras air sehingga air banjir tidak dapat keluar ke sungai/laut selain keadaan tanah tepu menyebabkan air tidak menyerap ke tanah,” katanya ketika dihubungi Bernama di sini hari ini.


Sehubungan itu, Angkatan Pertahanan Awam Malaysia Perak terpaksa meminta bantuan Jabatan Pengairan dan Saliran untuk mengepam air yang bertakung keluar ke sungai atau laut.

“Namun fasiliti itu amat terhad dan melambatkan proses pengepaman, menyebabkan keadaan banjir masih lagi tidak surut,” katanya. – BERNAMA

Kategori