Sunday, April 28, 2024

Creating liberating content

Manchester United Didakwa Beli...

EJEN Mino Raiola mendakwa Manchester United mendapat Paul Pogba pada harga murah sedangkan...

Miranda Kerr Serahkan Barang...

MODEL Australia, Miranda Kerr dilapor sudah menyerahkan barang kemas bernilai AS$8.1 juta (RM35...

Najib Dilantik Penasihat Ekonomi,...

KUALA LUMPUR - Pejabat Perdana Menteri (PMO) menafikan laporan beberapa blog sehingga tular...

Najib Buka Laluan Cari...

KUALA LUMPUR - Bekas Timbalan Perdana Menteri, Tun Musa Hitam berkata tindakan Perdana...

Polis Marin M’sia, Thailand Tingkat Kerjasama Kekang Jenayah

LANGKAWI – Polis Marin Malaysia akan terus mempergiatkan kerjasamanya dengan Polis Marin Thailand bagi memastikan kedua-dua belah pihak memperoleh maklumat taktik terbaharu perlakuan jenayah di kawasan perairan jagaan masing-masing.

Timbalan Pengarah Gerakan Jabatan Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam (KDNKA) Bukit Aman DCP Datuk Ab Razak Ab Ghani berkata kerjasama ini dapat dipereratkan lagi melalui pertemuan lebih kerap di antara kedua-dua pihak.

“Kita tahu penjenayah akan cuba menggunakan taktik baharu untuk menyusup masuk ke dalam perairan kita dan kita perlu bertukar-tukar maklumat untuk mengatasi cabaran ini,” katanya selepas melakukan lawatan kerja ke Divisyen Polis Marin Satun, Thailand semalam.

Menurutnya, penyeludupan dadah, senjata dan pemerdagangan manusia adalah antara aktiviti jenayah di laut yang sentiasa diberi perhatian kedua-dua pihak dan menerusi kerjasama yang dilaksanakan setakat ini, aktiviti berkenaan berjaya dikurangkan.

“Setiap bulan, kita akan mengadakan operasi bersama untuk memastikan masing-masing sentiasa bersiap sedia untuk menghadapi sebarang ancaman yang menunggu untuk memasuki (perairan) negara,” katanya.


Semasa lawatan itu, Ab Razak yang diiringi Komander Pasukan Polis Marin (PPM) Bukit Aman SAC Abdul Rahim Abdullah dan beberapa pegawai kanan polis telah disambut oleh Ketua Inspektor Divisyen Polis Marin Satun, Lt Kol Polis Santipong Pansawat.

Beliau turut mendengar taklimat berhubung pencapaian divisyen polis berkenaan yang telah disampaikan oleh sub-inspektornya, Lt Polis Tatpong Tepchai.

Satun, merupakan sebuah wilayah di bahagian selatan Thailand yang terletak kira-kira 40 kilometer ke timur laut Langkawi. – BERNAMA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori