Sunday, April 28, 2024

Creating liberating content

Patuh Kepada Keputusan Berjemaah...

KUANTAN - Kepemimpinan dan ahli PAS dinasihatkan supaya patuh kepada keputusan yang dibuat...

PAS Bantu BN Berkempen,...

OPTIMIS... PAS yakin Barisan Nasional (BN) boleh menang dan mempertahankan kerusi Parlimen Cameron...

Wan Azizah Bukan Undi...

GHAIB... Kerusi Parlimen Pandan di Selangor menyaksikan hanya empat daripada lima calon yang...

Tidak Tunai Janji Bukti...

TIADA keinginan untuk mahu laksana manifesto yang ditawarkan kepada rakyat menunjukkan pentadbiran kerajaan...

Perak Cadang Kawasan NCER Di Negeri Itu Diperluas – Zambry

LUMUT – Perak mahu Pihak Berkuasa Pelaksanaan Koridor Utara (NCIA) memperluaskan kawasan Wilayah Ekonomi Koridor Utara (NCER) di negeri itu.

Menteri Besar Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir berkata cadangan tersebut telah dikemukakan semasa mesyuarat NCIA ke-15 yang dipengerusikan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak di Putrajaya pada Khamis.

“Perak telah mengemukakan cadangan itu supaya pihak berkenaan dapat memikirkan bagi perluasan kawasan NCER dari Manjung sehingga ke kawasan lain khususnya di Hilir Perak.

“Perdana Menteri akan melihat cadangan ini dari segi analisis manfaat kos yang dilaksanakan oleh Unit Perancang Ekonomi (UPE),” katanya kepada pemberita selepas melakukan upacara pecah tanah projek pembinaan dewan tertutup Sekolah Menengah Kebangsaan Pangkalan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) di sini hari ini.

Mengulas lanjut mengenai mesyuarat semalam, Zambry berkata kerajaan negeri memeterai beberapa perjanjian dengan NCIA antaranya berhubung pengumpulan durian dan hasil durian di sekitar daerah Larut Matang dan Selama, serta kawasan Bukit Gantang.

“Hasil berkenaan dapat digunakan untuk tujuan eksport, seperti diproses menjadi produk makanan berasaskan durian misalnya aiskrim, kek durian dan lain-lain.


“Ia telah mendapat tempahan dan permintaan yang mengalakkan di luar negara dengan dikendalikan oleh Syarikat Duria Manufacturing Sdn Bhd,” katanya.

Berhubung pembinaan dewan tertutup sekolah berkenaan, Zambry berharap projek itu dapat disiapkan mengikut tempoh yang ditetapkan bagi mengelak kos tambahan.

“Kita memperuntukkan sebanyak RM2.9 juta bagi membina dewan ini dan berdasarkan anggaran kita, kos yang disediakan telah mencukupi,” katanya.

Pada majlis tersebut, Zambry turut mengumumkan peruntukan RM500,000 bagi pembinaan sebuah surau terbuka berhampiran jeti sekitar TDLM untuk memudahkan anggota pasukan pertahanan itu menunaikan ibadat. – BERNAMA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori