Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Calon Gabenor Di Aceh...

BANDA ACEH – Enam pasang bakal calon gabenor dan timbalan gabenor Aceh untuk...

KPDNKK Keluarkan 3 Notis...

KOTA KINABALU - Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) Sabah telah...

Video: Telefon Bimbit Dicuri...

SEORANG pembaca berkongsikan pengalaman buruknya kehilangan telefon bimbit di Kedai Mesra Petronas KLIA1...

Awang: Disangka Komunis Kerana...

Oleh: Datuk Akmar Hisham Mokhles TELINGA Awang tiba-tiba sahaja berdesing. Mukanya berubah menjadi merah...

Yakini Sistem Data LHDNM

KECOH tentang pangkalan data myIDENTITY didakwa telah dijual di forum pasaran pangkalan data yang terkenal.

Penjual untuk forum tersebut mendakwa kononnya ia mengandungi empat juta data peribadi rakyat Malaysia.

Data itu didakwa diperoleh dari portal rasmi Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (LHDNM) menggunakan Application Programming Interfaces (API) yang dibuat untuk myIDENTITY.

Mungkin ramai belum tahu apakah itu myIDENTITY?

MyIDENTITY adalah sebuah sistem membolehkan warganegara dan pemastautin tetap mencapai maklumat peribadi dan mengemaskini maklumat perhubungan semasa berurusan secara online dengan agensi Kerajaan.

Pelaksanaan inisiatif oleh kerajaan itu memudahkan individu kerana tidak perlu lagi memberikan maklumat peribadi yang sama berulang kali apabila berurusan dengan agensi kerajaan.

Maklumat termasuk nama, nombor kad pengenalan, tarikh lahir, jantina, alamat tetap, alamat surat-menyurat, alamat e-mel serta nombor telefon mudah alih dan Projek Perintis myIDENTITY bermula pada 14 Jun 2012.

Bagaimanapun LHDNM dalam satu kenyataan telah menegaskan dakwaan konon berlaku kebocoran data myIDENTITY melalui portal rasminya seperti yang ditularkan tersebut tidak benar.

Ia kerana LHDNM merupakan pengguna dan bukannya pemilik kepada sistem tersebut tersebut yang berada di bawah seliaan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN).


LHDNM malah telah bertindak proaktif dengan melakukan siasatan dalaman dan mendapati tidak berlaku sebarang kebocoran data atau maklumat seperti yang didakwa.

LHDNM turut memberi jaminan semua data dan maklumat yang berada dalam simpanan LHDNM adalah selamat.

Dalam hal ini penulis lebih meyakini LHDNM kerana umum mengetahui operasi agensi percukaian negara itu dilindungi dengan teknologi keselamatan data yang diiktiraf.

Segala maklumat percukaian dilindungi oleh ciri-ciri keselamatan yang tinggi termasuk Secure Socket Layer (SSL) atau Jaminan keselamatan, Public Key Infrastructure (PKI) / Prasarana Kekunci Awam, Jagaan Data Sulit terjamin, Boleh dibuktikan (autentik), Integriti dan Tanpa Keraguan.

Penambahbaikan demi penambahbaikan malah telah dilaksanakan melalui banyak program audit dalaman termasuk “Information Security Management System For Operation Of e-Filing System At Data Centre LHDNM, Cyberjaya”.

LHDNM seperti juga semua pembekal perkhidmatan online yang lain sentiasa komited menjamin keselamatan aktiviti online pelanggan mereka.

Justeru seperti dikatakan LHDNM, rakyat perlu berhati-hati dengan pihak yang tidak bertanggungjawab membuat dakwaan palsu dengan niat untuk mengelirukan dan menipu masyarakat. – Mynewshub.TV

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori