Friday, April 19, 2024

Creating liberating content

Tular Surat Lawat Pusat...

IPOH - Tular di media sosial sejak semalam sepucuk surat dari Kementerian Pendidikan...

Kerajaan PH Ambil Jalan...

KUALA LUMPUR – UMNO beranggapan, Kerajaan Pakatan Harapan (PH) tidak mempunyai ahli yang...

BN Tetap Bela Nasib...

TUMPAT - Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak memberi jaminan masyarakat minoriti...

Polis Tahan 2 Beradik...

MARANG - Dua beradik lelaki diberkas bersama sejumlah dadah dan mercun bola dalam...

Warga Indonesia Positif COVID-19 Menghilangkan Diri

KUCHING – Dua lelaki warga Indonesia yang disahkan positif COVID-19 menghilangkan diri rumah kongsi tapak pembinaan di Petra Jaya, sejak petang semalam.

Jurucakap Sekretariat Jawatankuasa Pengurusan Bencana (JPBN) Sarawak, berkata dua warga asing itu dikesan positif selepas mereka membuat ujian saringan COVID-19 untuk permohonan permit kerja, kelmarin.

Bagaimanapun, ketika pegawai Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) pergi ke rumah kongsi berkenaan selepas keputusan ujian diperoleh petang semalam, kedua-dua warga Indonesia itu didapati tiada di situ.

“Hingga kenyataan ini disediakan, polis masih berusaha mengesan kedua-dua warga asing itu.

“Kepada pihak majikan, JPBN menggesa mereka supaya berwaspada dan membuat laporan kepada polis sekiranya mendapati dua orang pekerja (dari luar) cuba menyembunyikan diri di tempat mereka,” katanya dalam kenyataan.

Dua warga Indonesia itu antara penyumbang kepada empat kes positif COVID-19 baharu di negeri ini, hari ini.

Dua lagi kes membabitkan rakyat tempatan di Kuching dengan seorang daripadanya lelaki berusia 33 tahun yang bekerja di sebuah syarikat pengurusan acara swasta.


Lelaki terbabit membuat saringan ujian COVID-19 di hospital swasta kerana ingin mengetahui status jangkitan terhadap dirinya.

Kes kedua pula membabitkan seorang wanita warga emas berusia 71 tahun yang dikesan positif ketika menjalani ujian COVID-19 sebagai saringan sebelum pembedahan mata.

Pengesanan kontak kepada kedua-dua kes rakyat tempatan itu dan punca jangkitan masih dalam siasatan oleh Jabatan Kesihatan Negeri Sarawak.

Berikutan empat kes baharu yang dilaporkan hari ini, jumlah kes positif COVID-19 di Sarawak kini meningkat kepada 565 orang. – BH Online

Kategori