Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Band Metal Biadap Terbalikkan...

GARA-GARA tidak dibenarkan membuat persembahan di Malaysia, sebuah kumpulan muzik metal bertindak biadap...

Jerebu: New Delhi Cecah...

NEW DELHI - New Delhi dan bandar-bandar berhampirannya kini berdepan pencemaran paling teruk...

Kekuatan UMNO Tidak Bergantung...

ALOR SETAR - UMNO sama sekali tidak bergantung kepada kelemahan dan masalah pihak...

Orkim Harmony: 3 Pesawat...

KUALA LUMPUR - Sebuah pesawat P-3C Orion, C130 dan pesawat Beechcraft kini sedang...

Kecoh Penculik Palsu Ancam Mahu Duit, Rogol Mangsa

JIKA di Malaysia pernah kecoh dengan kisah siri penculikan murid sekolah melibatkan penjenayah yang suka menggunakan van berwarna putih, lain pula halnya negara jirannya di Singapura.

Media tempatan melaporkan ramai orang membuat aduan, menerima kiriman pesanan SMS yang mendakwa konon ahli keluarga mereka diculik dan menuntut supaya memindahkan wang demi keselamatan orang yang disayangi itu.

Justeru pihak Pasukan Polis Singapura (SPF) menyatakan menerusi satu kenyataan media yang dikeluarkan hari ini bahawa mereka turut menerima beberapa aduan tentang mesej tular seperti itu dihantar ke telefon bimbit tertentu.

Menerusi laman sosial Facebook rasmi SPF, ia mendedahkan dalam tempoh 24 jam semalam, lima orang sudah memuat naik petikan gambar memaparkan SMS yang diterima mangsa dan sebenarnya dipercayai sebagai palsu.

Mesej itu berbunyi: “Saya sudah menculik anak perempuan anda. Jika mahukan anak anda selamat, sila pindahkan S$500,000 (RM1.4 juta) ke akaun saya sekarang. Jika anda cuba buat aduan polis, saya akan rogol anak anda.”


Menerusi kenyataan media berkenaan, SPF menasihati mereka yang menerima mesej pelik seumpama itu supaya lebih bertenang dan jangan sesekali memindahkan sebarang wang atau bertindak membalas kiriman SMS tersebut.

Polis juga menasihati supaya segera menghubungi orang disayangi untuk memastikan keselamatan mereka. Selain itu, segera sekat nombor telefon itu dan membuat aduan dengan menyifatkannya sebagai kes mesej berbaur spam.

Mereka yang mahu memberikan sebarang maklumat mengenai kes seumpama itu boleh menghubungi talian SPF di 1800-255-0000 atau menerusi laman sesawang www.police.gov.sg/iwitness. – Agensi/Mynewshub.cc/HAA

Kategori