Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Pelajar Sekolah Di Perak...

IPOH - Sebanyak 27 lagi pelajar dikesan menghidap penyakit seperti influenza (ILI), menjadikan...

Mayat Lelaki Dibunuh Terlentang...

ISKANDAR PUTERI – Mayat seorang lelaki dipercayai dibunuh, dijumpai dalam keadaan terlentang oleh...

Subsidi Bersasar RON95 Dilaksana...

KUALA LUMPUR: Pemberian subsidi bersasar RON95 dijangka dilaksanakan seawal tahun depan, kata Menteri...

KL2017: Phoon Eyin Menang...

KUALA LUMPUR - Phoon Eyin menghadiahkan negara pingat perak menerusi acara jianshu wanita...

13 Kes Baharu Covid-19, Babit 8 Kes Import

JANGKITAN baharu Covid-19 dalam negara merekodkan 13 kes hari ini menjadikan jumlah kumulatif kes keseluruhan penularan wabak itu sebanyak 8,956 kes.

Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata, lapan kes adalah membabitkan kes import yang mendapat jangkitan di luar negara masing-masing membabitkan empat warga Malaysia dan bukan warganegara yang dibenarkan masuk ke Malaysia.

“Lapan kes import itu adalah masing-masing dua dari United Kingdom dan India, manakala satu dari Filipina, Pakistan, Gambia dan Ukraine.

“Kes penularan Covid-19 dalam negara dalam kalangan warganegara Malaysia pula adalah satu kes di Johor membabitkan saringan di tempat kerja (iaitu sign-off kapal), Sarawak (1 kes daripada Kluster Sentosa) dan Sabah (1 kes saringan bergejala di Hospital Queen Elizabeth, Kota Kinabalu).

“Bagi kes jangkitan dalam negara dalam kalangan bukan warganegara pula adalah satu kes di Sarawak (Kluster Mambong) dan Perlis (1 kes saringan PATI) sebelum dipindahkan ke Depot Tahanan Imigresen Kangar,” katanya dalam satu kenyataan di Kuala Lumpur hari ini.


Dalam pada itu, Dr Noor Hisham berkata, daripada keseluruhan jumlah kumulatif Covid-19 di Malaysia, kes aktif dan kebolehjangkitan sebanyak 220 kes.

“Sehingga kini, hanya dua kes positif Covid-19 yang sedang dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU) dan satu daripadanya memerlukan bantuan pernafasan.

“Tiada pertambahan kes kematian berkaitan Covid-19 dilaporkan hari ini, justeru jumlah kumulatif kes kematian dalam negara kekal kekal 124 kes (1.38 peratus daripada jumlah keseluruhan kes),” katanya. – myMetro Online

Kategori