Saturday, July 27, 2024

Creating liberating content

Sate Buaya Kini Popular...

APABILA sebut sahaja China, umum mengetahui rakyat negara itu cukup gemar menjamah makanan pelik...

Ukraine, Pemisah Pro-Russia Bertukar...

DONETSK - Kerajaan Ukraine dan puak pemisah pro-Russia hari ini bertukar tahanan dan...

Ketagih Cantik, Wajah Pemilik...

Memegang takhta sebagai pemilik kepada salah satu jenama pakaian mewah nombor satu dunia,...

Budak 9 Tahun Dakwa...

BAWA DIRI... Gara-gara nakal, seorang kanak-kanak lelaki berusia sembilan tahun mendakwa dirinya dihalau...

Pemilu 2024: Rakyat Indonesia Akui Teruja, Pertama Kali Undi Awal

KUALA LUMPUR – Pengalaman pertama kali mengundi awal di Malaysia bagi Pilihan Raya Umum (Pemilu) dan Pilihan Raya Presiden (Pilpres) Indonesia 2024 menimbulkan keterujaan kepada seorang rakyat Indonesia, Marzuki Murjono, 47.

IKUTI CHANNEL MYNEWSHUB DI WHATSAPP…..

Marzuki berkata, walaupun telah menetap selama 27 tahun di Malaysia, dia sebelum ini sering pulang ke tanah air untuk membuang undi.

“Saya sudah menetap di Malaysia sejak 1997 tetapi ini kali pertama saya berpeluang mengundi dekat sini sebab selalunya saya akan pulang ke kampung sahaja.

“Suasana sangat meriah dengan sorakan, sepanduk dan laungan rakyat yang menyokong pemimpin masing-masing, ia sangat berbeza jika dibandingkan dengan Indonesia.

“Semoga pemilihan kali ini berjalan dengan lancar dan pemimpin yang terpilih nanti dapat menjalankan tanggungjawab mereka dengan amanah kepada rakyat,” katanya kepada Sinar Harian.

Pusat Dagangan Dunia Kuala Lumpur (WTCKL) merupakan salah satu daripada enam pusat pengundian awal yang dibuka di negara ini dengan merekodkan seramai 222,945 pemilih.


Lima lagi pusat pengundian awal yang turut dibuka di Malaysia ialah Johor Bahru, Pulau Pinang, Kota Kinabalu, Tawau dan Kuching di Sarawak.

Dalam pada itu, seorang lagi pengundi, Romika Salikan, 43, berkata, dia tidak menyangka sambutan daripada rakyat Indonesia sangat menggalakkan.

“Saya datang jam 8 pagi tadi sebab ingat kalau pergi awal dapat selesai cepat tetapi tak sangka orang dah ramai sehingga terpaksa beratur panjang.

“Saya sebenarnya sudah selesai undi tadi tetapi sengaja tidak mahu pulang lagi kerana mahu nikmati suasana meriah seperti ini.

“Kalau di Indonesia, suasananya tak macam sekarang kerana undi selalunya dibuat hanya melibatkan lebih kurang 300 orang bagi setiap tempat pengundian,” ujarnya.

SinarHarian-

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori