Thursday, March 28, 2024

Creating liberating content

Gempa Bumi Sederhana Landa...

KUALA LUMPUR - Gempa bumi sederhana berukuran 5.5 pada skala Richter berlaku di...

Dakwaan Kekayaan Zahid: SPRM...

PUTRAJAYA - Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) hanya akan menyiasat kekayaan seseorang jika...

Penunggang Motosikal Maut Langgar...

KOTA KINABALU - Seorang lelaki maut selepas motosikal yang ditunggangnya berlanggar dengan sebuah...

Najib Rai PM Bangladesh...

PUTRAJAYA - Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengadakan majlis jamuan rasmi...

China Mula Tembak Peluru Hidup Di Perairan, Ruang Udara Taiwan

GLOBAL l China melancarkan latihan ketenteraan secara besar-besaran yang tidak pernah berlaku sebelum ini di enam kawasan yang melingkari Taiwan pada Khamis, lapor stesen televisyen China

Ikuti Mynewshub: Telegram

Latihan yang bermula pada jam 4 pagi GMT tadi dilaporkan akan berakhir pada jam 12:00 tengah hari. (0400 GMT) pada hari Ahad. Ia diadakan sebaik selesai lawatan Speaker Dewan Rakyat Amerika Syarikat Nancy Pelosi ke Taipei, yang dikecam oleh Beijing. China mendakwa pulau yang ditadbir sendiri itu sebagai miliknya.

Menurut laporan stesen televisyen China, latihan berkenaan akan meliputi tembakan peluru hidup di perairan serta ruang udara di sekeliling Taiwan.

Pegawai Taiwan mendakwa latihan ketenteraan itu melanggar peraturan ditetapkan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dan mencerobohi ruang wilayah Taiwan, serta adalah cabaran secara langsung terhadap navigasi bebas udara dan laut.


“China sedang menjalankan latihan di laluan penerbangan serta air antarabangsa yang paling sibuk, dan itu adalah tingkah laku tidak bertanggungjawab serta melanggar undang-undang,” kata jurucakap arti pemerintah Taiwan, Parti Progresif Demokratik (DPP).

Dia turut membidas latihan ketenteraan itu, malah mendakwa laman sesawang Kementerian Pertahanan, Kementerian Luar dan Pejabat Presiden diserang penggodam.

Malam tadi, hanya beberapa jam selepas Pelosi meninggalkan Taipei untuk meneruskan rangka lawatannya ke Korea Selatan, Kementerian Pertahanan Taiwan mendakwa pesawat yang tidak dikenal pasti yang dipercayai adalah dron, dikesan terbang sekitar kepulauan Kinmen, Taiwan, yang terletak berhampiran pantai tanah besar itu.

-Malaysia Kini

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori