Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Pengusaha Pelancongan Diminta Tingkat...

IPOH - Pengusaha pelancongan di Kuala Sepetang, Taiping diminta mengekalkan mutu perkhidmatan produk...

Cuepacs Cadang KWSP Beri...

KUALA LUMPUR - Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) mencadangkan Kumpulan...

Patung Seks Selamatkan Kedai...

HASRAT perompak untuk merompak sebuah kedai seni terbantut apabila tindakan mereka disedari 'seseorang'...

KAFA Nafi Azraai Ganti...

KUALA LUMPUR - Persatuan Bolasepak Kelantan (KAFA) menafikan spekulasi pengendali The Red Warriors,...

Indonesia Bekukan Sementara Pekerja Asing Buat Malaysia

Berkuat kuasa serta-merta, Indonesia akan membekukan sementara kemasukan semua pekerja ke Malaysia berikutan pelanggaran syarat-syarat dalam memorandum persefahaman (MOU) pekerja domestik antara kedua-dua negara yang ditandatangani hanya tiga bulan lalu.

Ikuti Mynewshub: Telegram

Menjawab penjelasan oleh Malaysiakini, Duta Besar Indonesia ke Malaysia, Hermono mengesahkan bahawa komunikasi rasmi berhubung perkara itu telah dihantar kepada Menteri Sumber Manusia M Saravanan semalam.

Hermono berkata surat itu menyebut pelanggaran terma dalam MOU mengenai pengambilan dan perlindungan pembantu rumah Indonesia yang ditandatangani pada 1 April.

“Menteri telah dimaklumkan mengenai hasrat kami untuk mengenakan semula pembekuan sementara pengambilan tenaga kerja Indonesia ke semua sektor di Malaysia berkuat kuasa serta-merta,” katanya sambil menambah semua agensi pengambilan di Indonesia turut dimaklumkan semalam dan akan mematuhinya.

Hermono, menjelaskan bahawa permohonan Jabatan Imigresen melalui Sistem Pembantu Rumah Dalam Talian (MOS) dalam pengambilan pekerja domestik Indonesia adalah pelanggaran MOU secara terang-terangan.


“Kami mempunyai bukti kukuh bahawa Jabatan Imigresen, di bawah Kementerian Dalam Negeri, terus menggunakan MOS untuk memudahkan pengambilan pekerja domestik Indonesia ke Malaysia,” katanya.

Ketika dihubungi, Saravanan menjawab secara ringkas bahawa perkara itu akan dibincangkan dengan menteri dalam negeri.

Adalah dilaporkan sebelum ini bahawa di sebalik menarik balik pembekuan Covid-19 ke atas permohonan pengambilan baharu pada Februari, Malaysia tidak melihat kedatangan pekerja asing yang ketara.

Ini berikutan kelulusan kerajaan yang lembab dan rundingan dua hala yang berlarutan dengan Indonesia dan Bangladesh mengenai perlindungan pekerja.

-Malaysia Kini

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori