Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Skuad Malaysia Gagal Saingi...

IPOH - Skuad negara gagal menyaingi kehebatan India apabila dibelasah 1-6 pada perlawanan...

IWK Mohon Maaf, Tersalah...

KHILAF... Indah Water Konsortium (IWK) Sdn. Bhd. memohon maaf susulan kecuaian syarikat itu baru-baru...

Agong Ziarah Jenazah Bekas...

ALOR SETAR - Yang di-Pertuan Agong Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah hari ini...

Lebih Separuh Masjid Di...

RIYADH - Meskipun ada hampir 100,000 buah masjid di Arab Saudi, lebih separuh...

Pegawai Kanan Polis, Koperal Didakwa Seludup 119 Migran Dari Myanmar

ALOR SETAR: Seorang pegawai kanan polis dan anggota berpangkat koperal yang bertugas di E6 Cawangan Khas antara lima individu didakwa di Mahkamah Sesyen hari ini kerana menyeludup 119 migran pada Mei lalu.

Ikuti Mynewshub: Facebook,TwitterTikTokTelegram, Instagram

Tertuduh, Asisten Superintenden Mohamad Faizal Ahmad Zaki, 37, dan Koperal Mohd. Razin Razali, 32, hanya mengangguk faham dan tiada pengakuan direkodkan ketika pertuduhan dibacakan di hadapan Hakim Noor Zaihan Mohamad Ali.

Tiga lagi tertuduh yang didakwa berasingan ialah Anas Hafizin Ahmad, 37, yang juga polis bantuan sebuah agensi kerajaan dan Muhamad Aslam Osman, 29, serta Ibrahim Dahamid, 38, yang masing-masing bekerja sendiri dan nelayan.

Mengikut pertuduhan, mereka didakwa menyeludup 119 migran warga Myanmar di kedudukan kira-kira 1.9 batu nautika dengan daratan Kuala Kedah, Kota Setar, di sini kira-kira pukul 9.30 malam, 24 Mei lalu.

Mohamad Faizal dan Mohd. Razin dituduh melakukan kesalahan di bawah Seksyen 26B(d) Akta Anti Pemerdagangan Orang dan Anti Penyeludupan Migran 2007 (Akta 670) yang dibaca bersama Seksyen 34 Kanun Keseksaan.

Kedua-dua mereka berdepan hukuman penjara seumur hidup atau minimum lima tahun dan boleh dikenakan sebat, jika sabit kesalahan.


Tiga lagi tertuduh yang berdepan pertuduhan di bawah Seksyen 26A akta sama boleh dipenjara tidak lebih 20 tahun dan boleh didenda atau kedua-duanya.

Pendakwaan dikendalikan Pengarah Pendakwaan Negeri Kedah, Zahruddin Mohammed Isa serta Timbalan Pendakwa Raya, Nor Syaliati Mohd. Sobri dan Nur Syifa Mohd. Hamzah, manakala peguam Ravi Shankar Gandhi mewakili Mohd. Razin sementara tertuduh lain tidak diwakili peguam.

Tiada jaminan ditawarkan bagi kesalahan tersebut dan mahkamah menetapkan 4 Julai ini untuk sebutan semula kes.

Pada 24 Mei lalu, Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia) menahan sebuah bot nelayan dinaiki empat warga tempatan disyaki tekong dan 119 warga Myanmar di perairan Kuala Kedah, di sini.

Polis juga masih lagi meneruskan siasatan bagi mengesan, menangkap dan membawa saki baki ahli kumpulan ini ke muka pengadilan.

UtusanOnline-

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori