Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Kontraktor Maut Dalam Kejadian...

JOHOR BAHRU - Seorang kontraktor mati ditembak diKampung Jaya Pakat, Senai, petang semalam,...

Jual 80,000 Durian Seminit,...

BANGKOK - Bilionaire terkenal China, Jack Ma membuktikan kehebatan berjaya jual lebih 80,000...

Polis Tembak Mati 3...

KOTA KINABALU - Tiga lelaki dipercayai warga asing yang disyaki terlibat dalam pengedaran...

Bayar Di Puspakom Boleh...

KUALA LUMPUR – Orang ramai boleh membuat bayaran pemeriksaan Puspakom Sdn. Bhd. (Puspakom)...

Hospital Sultanah Aminah 2 Akan Mula Dibina 2024

ISKANDAR PUTERI: Hospital Sultanah Aminah 2 (HSA2) akan mula dibina pada 2024, jika ia diluluskan kerajaan dan dibentangkan dalam Belanjawan 2023 ini.

Ikuti Mynewshub: Facebook,TwitterTikTokTelegram, Instagram

Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan dan Perpaduan Johor, Ling Tian Soon, berkata pembinaan hospital baharu, HSA 2 itu dijangka dapat mengatasi isu kesesakan dua hospital sedia ada iaitu HSA dan Hospital Sultan Ismail (HSI).

Katanya, kerajaan Johor kini sedang berusaha supaya projek HSA 2 diluluskan kerajaan Persekutuan sekali gus dibentangkan dalam Belanjawan 2023 bagi membolehkan pembinaannya direalisasikan.

“Kerajaan Johor meletakkan projek mega HSA 2 sebagai projek keutamaan negeri dan ia mendapat sokongan Kementerian Kesihatan (KKM).

“KKM sudah mencadangkan pada Unit Perancang Ekonomi (EPU) supaya memperuntukkan RM500 juta bagi pembinaan HSA 2.

“Lokasi HSA adalah di Kempas dengan lot tanah sudah dikenal pasti malah KKM juga sudah membayar premium tanah seluas 207.5 hektar bagi pembinaan HSA 2,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas sesi penggulungan EXCO Persidangan Pertama Dewan Undangan Negeri (DUN) ke-15, hari ini.

Dalam pada itu, Tian Soon yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Yong Peng, berkata kerajaan Johor kini sedang menyelesaikan masalah setinggan di atas tanah bagi pembinaam projek HSA 2 itu.


“Pihak berkuasa tempatan (PBT) sudah diarahkan membantu menyelesaikan segera isu setinggan di atas tanah untuk membangunkan projek HSA 2 itu.

“Jika projek HSA 2 ini diluluskan kerajaan Persekutuan, kerajaan Johor akan segera menyelesaikan isu tanah dan tender pada tahun depan sebelum memulakan pembinaan yang dijangka pada 2024,” katanya.

Tian Soon berkata, bagi pembinaan Fasa Pertama, bangunan hospital akan dibina membabitkan kapasiti 350 katil selain klinik pakar.

“Turut akan dibina dalam projek HSA 2 adalah Jabatan Kesihatan Negeri Johor (JKNJ) dan kuarters pekerja,” katanya.

Beliau berkata, HSA pula akan dikekalkan walaupun HSA 2 bakal dibina.

Katanya, ketika ini projek naik taraf sedang giat dilaksanakan termasuk menaik tarak sistem elektrik HSA yang baharu selain pembinaan bangunan baharu.

BHonline-

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori