Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Kenaikan Pangkat Perlu Lepasi...

PUTRAJAYA - Urusan pelantikan dan penempatan pegawai-pegawai kanan perkhidmatan awam termasuk ketua setiausaha...

4 Maut Serangan Di...

LONDON - Empat maut dan 40 lagi cedera dalam serangan pengganas dekat Jambatan...

Polis Rampas Ketamin Terbesar,...

KUALA LUMPUR - Polis membongkar satu makmal memproses dadah di sebuah pangsapuri di...

Cuba Seludup Cicak &...

PADANG BESAR - Tiga individu termasuk dua rakyat Thailand diberkas Agensi Kawalan Sempadan...

Agong Berangkat Ke Munaqasyah Agama Di Istana Negara

KUALA LUMPUR : Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah berkenan berangkat menghadiri Majlis Munaqasyah Pengurusan Hal Ehwal Islam Negeri-Negeri Di Bawah Naungan Yang di-Pertuan Agong di Istana Negara, di sini, hari ini.

Keberangkatan tiba Al-Sultan Abdullah ke majlis itu pada 10 pagi disambut barisan kepimpinan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan jabatan serta agensi agama Islam serta mufti negeri di bawah naungan Seri Paduka.

Negeri di bawah naungan Seri Paduka ialah Pahang, Wilayah Persekutuan, Pulau Pinang, Melaka, Sabah dan Sarawak, seperti yang termaktub di bawah Perkara 3(2), 3(3) dan 3(5) Perlembagaan Persekutuan.

Majlis Munaqasyah itu dianjurkan atas inisiatif dan cetusan idea Seri Paduka dengan tujuan utama bagi membincangkan dan memperhalusi isu hal ehwal Islam di negeri di bawah naungan Baginda serta memantapkan agensi agama di setiap negeri berkenaan.

Majlis hari ini adalah kali keempat seumpamanya dianjurkan bersama antara Istana Negara dan Jakim dengan kali pertama diadakan pada 20 Jun 2019, kedua pada 7 Oktober 2019 dan ketiga pada 6 Februari tahun lepas.


Terdapat enam kertas kerja yang dipersembahkan kepada Seri Paduka iaitu Pengawalan Aliran Pemikiran Liberal dan Pengukuhan Pegangan Agama dalam Kalangan Masyarakat Bandar; dan Pemerkasaan Mahkamah Syariah Melalui Peningkatan Hieraki Mahkamah Kepada Empat Peringkat.

Selain itu, ialah kertas kerja berkaitan Kaedah Pelaburan Harta Zakat; Program iTEKAD: Memperkasa Sosioekonomi Ummah; Penggubalan Akta Profesion Guaman Syarie Bagi Pemakaian di Wilayah-Wilayah Persekutuan; dan Perpecahan Umat Islam Akibat Perbezaan dan Taksub Kepada Aliran Pemikiran Agama.

Rumusan daripada pembentangan kertas kerja itu akan dikemukakan oleh Seri Paduka ke Mesyuarat Majlis Raja-Raja yang ke-257 yang dijadualkan berlangsung pada 24 dan 25 November ini.

-Berita Harian

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori