Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

19 Kematian, 2,589 Kes...

KUALA LUMPUR: Sebanyak 19 lagi kes kematian membabitkan jangkitan COVID-19 dicatatkan sehingga semalam.Menurut...

Enggan Ambil Penumpang Buta,...

SEORANG pemandu Uber dari London, Mohamed Mohamoud, 51, didenda sebanyak £1,550 (RM8,874.25) selepas...

Malaysia Tawar Diri Untuk...

PUTRAJAYA – Malaysia menawarkan diri untuk memainkan peranan konstruktif  dalam menyelesaikan konflik antara Qatar dan...

Bunuh Rakan Serumah, Empat...

JOHOR BAHRU - Empat sekawan ditahan polis berikutan penemuan mayat seorang lelaki dipercayai...

3 Buruh Warga Myanmar Didakwa Culik Rakan Senegara

BUTTERWORTH – Tiga lelaki warga Myanmar didakwa di Mahkamah Majistret (Munisipal) di sini hari ini atas pertuduhan menculik seorang lelaki senegara dan meminta wang tebusan sebanyak RM3,000 pada Oktober lepas.

Kesemua tertuduh yang bekerja sebagai buruh kontrak adalah Abdul Rahim Ali Husson, 38, Taher Ahmad Mustafa Ahmad, 42, dan Mostaque Ahmed Rofiq Ahmed, 36.

Ketiga-tiga tertuduh mengangguk faham selepas pertuduhan terhadap mereka dibacakan jurubahasa dalam Bahasa Melayu, di hadapan Majistret Noor Farah Hazwani Osman.

Tiada pengakuan direkodkan daripada kesemua tertuduh kerana kes tersebut adalah di bawah bidang kuasa Mahkamah Tinggi.

Mereka didakwa bersama seorang lagi yang masih bebas, menculik seorang lelaki warga Myanmar, Saddik Mohammad Jalil dengan niat untuk mendapatkan wang tebusan berjumlah RM3,000.

Mereka dituduh melakukan kesalahan itu antara kira-kira 8.10 malam 21 Okt hingga 8.25 malam 24 Oktober di sebuah rumah di Kampung Masjid, Sungai Layar, di dalam daerah Sungai Petani, Kedah.


Kesemua tertuduh didakwa mengikut Seksyen 3 Akta Culik 1961 (Akta 365) dibaca bersama Seksyen 34 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman mati atau penjara seumur hidup dan sekiranya tidak dihukum mati boleh dikenakan sebatan, jika sabit kesalahan.

Mahkamah menetapkan sebutan semula kes pada 3 Disember untuk laporan kimia.

Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya, Nurameera Shahrul Azrin manakala ketiga-tiga tertuduh tidak diwakili peguam. – Astro AWANI

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori