Friday, April 26, 2024

Creating liberating content

Ahmad Bashah Kekalkan 9...

MENTERI Besar Kedah, Datuk Seri Ahmad Bashah Md Hanipah mengekalkan kesemua sembilan Ahli...

Tony Pua Dibenar Merayu...

PUTRAJAYA — Anggota Parlimen Damansara Tony Pua Kiam Wee hari ini mendapat kebenaran...

‘Saya Percaya Ada Hikmah...

KUANTAN - “Saya berterima kasih di atas kesudian Tengku Mahkota Pahang (Tengku Abdullah...

2,605 Kes Baru Covid-19,...

Kementerian Kesihatan melaporkan 2,605 kes baru Covid-19 semalam.Ikuti Mynewshub: TelegramKes aktif kini berjumlah 28,714,...

“Baiknya Hatimu Selebriti Malaysia”

KUALA LUMPUR – Pepatah ‘berat sama dipikul, ringan sama dijinjing’ amat sesuai bagi menggambarkan keprihatinan beberapa selebriti terkenal dalam membantu memasarkan produk peniaga kecil yang terjejas susulan pelaksanaan sekatan pergerakan penuh bagi membendung penularan pandemik Covid-19.

Baru pertama kali membuat promosi di laman Facebook miliknya, pendakwah bebas Ustaz Syed Mohd Norhisyam Tuan Padang yang mempunyai lebih 430,000 pengikut berkata, niat utamanya adalah untuk membantu peniaga kecil yang berdepan kesukaran meneruskan kelangsungan hidup.

“Saya saja-saja lakukannya. Kebetulan, laman Facebook ada ramai pengikut, jadi saya ambil kesempatan ini untuk berkongsi ruang yang ada itu untuk golongan terbabit. Tak sangka pula ramai yang mengikutinya.

“Saya cuba bantu mereka dengan sediakan platform yang ada dan tiada caj yang dikenakan, namun mereka juga perlu beri keterangan ringkas pada setiap produk mereka, agar memudahkan orang ramai untuk membelinya,” katanya.

Berkongsi pandangan sama, usahawan Datin Nina Ismail Sabri yang juga anak sulung Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, turut membantu golongan peniaga kecil ini dengan menyediakan ruang khas, tanpa mengenakan sebarang caj perkhidmatan.

Dalam akaun instanya, beliau membuka peluang peniaga, peniaga dalam insta, restoran, dan sesiapa sahaja berkongsi maklumat perniagaan ditawarkan.

“Tiada bayaran dan tak perlu hantar apa-apa barang okay. Saya hanya perlukan butiran anda. Kalau ada laman sesawang, boleh bagi supaya saya boleh ‘swipe up link’. Kepada mereka yang bukan peniaga, tolong bantu sokong mereka okay,” tulisnya dalam Instagram miliknya yang mempunyai lebih 503,000 pengikut.

Difahamkan, isteri kepada pereka fesyen terkenal Datuk Jovian Mandagie ini, menerima lebih 200 penyertaan daripada peniaga kecil untuk mempromosikan perniagaan mereka dan beliau membuat ‘posting’ untuk 30 peniaga pertama hari ini.


Turut senada, selebriti Que Haidar atau nama sebenarnya Tengku Iskhan Shah Tengku Haidar yang membuka ruang komen di laman Instagramnya @the_haidars yang mempunyai lebih 423,000 pengikut, buat golongan peniaga mempromosikan barangan mereka.

“Sesiapa ada perniagaan kecil-kecilan yang dipromosikan boleh kongsi di bawah (di ruangan komen). Moga ianya dapat membantu serba sedikit.

“Insya Allah ada yang baca dan ada yang membeli. Sesiapa yang nak membeli secara dalam talian boleh periksa kat bawah ni, macam-macam ada. Kita sama-sama mengurangkan beban mereka,” tulisnya.

Kerajaan melaksanakan sekatan pergerakan penuh atau ‘total lockdown’ fasa pertama di seluruh negara berkuat kuasa selama 14 hari bermula semalam.

Tempoh dua minggu berkenaan adalah tempoh penting bagi negara, untuk melandaikan lekuk Covid-19 yang sebelum ini pernah merekodkan sebanyak 9,020 kes baharu harian, tertinggi sejak pandemik berkenaan melanda negara awal tahun lalu. – BERNAMA

Kategori