Sunday, April 28, 2024

Creating liberating content

Fama N.Sembilan Cadang Wujud...

SEREMBAN – Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan Malaysia (Fama) Negeri Sembilan bercadang untuk mewujudkan...

Caj Rawatan Gigi Klinik...

PETALING JAYA - Caj rawatan gigi di klinik kerajaan akan naik mulai 1...

Isu Porno Kanak-Kanak, Wajarkah...

ISU pelajar Malaysia ditangkap gara-gara memiliki lebih 30 ribu gambar serta lebih 1...

Mayat Bayi Ditemui Dalam...

SATU mayat bayi perempuan ditemui di dalam sebuah hostel kolej swasta di Seremban,...

Jumlah Besar Penjawat Awam Tingkat Belanja Urus

KUALA LUMPUR – Saiz perkhidmatan awam yang terlalu besar akan meningkatkan perbelanjaan mengurus kerajaan sekali gus mengecilkan peruntukan perbelanjaan pembangunan negara.

Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad berkata, sekiranya jumlah penjawat awam seramai 1.7 juta ketika ini tidak dikawal, kos perbelanjaan mengurus akan mengambil sebahagian besar belanjawan negara setiap tahun.

“Ini juga menyebabkan pertumbuhan ekonomi perlahan berikutan ketidakmampuan kerajaan berbelanja untuk projek-projek pembangunan yang menjana kesan berganda kepada pertumbuhan ekonomi dan sosial negara,” katanya ketika sesi Waktu Pertanyaan-Pertanyaan Menteri pada sidang Dewan Rakyat di sini hari ini.

Beliau menjawab soalan Datuk Seri Ismail Mohamed Said (BN-Kuala Krau) yang ingin tahu rasional cadangan mengurangkan jumlah penjawat awam di negara ini.

Dr. Mahathir berkata, kerajaan berpendapat jumlah penjawat awam boleh dikurangkan tanpa menjejaskan prestasi penyampaian khidmat, punca pendapatan pegawai yang terlibat dan peluang pekerjaan.

Kategori