Wednesday, May 1, 2024

Creating liberating content

Individu Muslim Sertai IS...

PUTRAJAYA - Individu Muslim yang menyertai kumpulan militan IS dianggap terkeluar daripada ajaran...

Razlan Letak Jawatan Ahli...

KUALA LUMPUR - Ahli Majlis Kerja Tertinggi (MKT) UMNO, Datuk Mohd Razlan Muhammad...

Manasik, Aplikasi Tawarkan Panduan...

TERDAPAT beberapa aplikasi dan laman web yang menyediakan panduan untuk menunaikan haji dan juga...

Hari Al-Quds: 50,000 Muslim...

KUALA LUMPUR - Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (Mapim) menyasarkan 50,000 umat Islam...

Elak Perkataan Kesat, Abam Mahu Jadi Teladan Baik

KUALA LUMPUR – Pelawak, Abam, mengakui lebih berhati-hati dalam pertuturannya ketika menjayakan persembahan, merakam video mahupun menulis coretan di laman sosial.

Abam atau nama sebenarnya Syed Umar Mokhtar Syed Mohd Redzuan, 29, berkata dia mahu menjadikan dirinya sebagai contoh yang baik dan idola buat peminat kanak-kanak.

“Dulu, sebelum menjadi selebriti, saya tidak menjaga bahasa pertuturan. Apabila bergelar selebriti dan mempunyai pengikut kanak-kanak, sikap buruk itu saya buang.

“Saya akan menjaga pertuturan agar tidak terkeluar bahasa kasar kerana ia secara tidak langsung akan menjadi ikutan.

“Bukan sekadar ketika mengadakan persembahan di pentas atau di televisyen, malah saya juga akan mengelak daripada menggunakan kata-kata kasar atau kesat di laman sosial, walaupun kadang-kadang saya berasa seperti mahu sahaja membalas komen negatif sesetengah netizen,” katanya kepada BH Online.

Menurut Abam, walaupun tujuan asalnya adalah bagi menjadi contoh baik buat golongan cilik, ia secara tidak langsung turut memberi impak kepadanya untuk berfikiran lebih positif.

Sementara itu, bercakap mengenai pencalonannya dalam kategori Artis Komedi Popular dan Artis Versatil Popular, Anugerah Bintang Popular BH (ABPBH) ke-31, Abam tidak menyangka dirinya masih dicalonkan walaupun berasakan aktiviti seninya sedikit perlahan.

Acara kemuncak anugerah hiburan pilihan peminat paling lama bertahan itu akan berlangsung di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) pada 7 Oktober depan,

“Inilah tahun ketiga saya dicalonkan pada ABPBH dan kategorinya juga sama.


“Alhamdulillah, peminat masih terus memberikan sokongan walaupun saya rasa pembabitan dalam kerjaya seni agak perlahan berbanding sebelum ini.

“Saya cukup bersyukur apabila peminat sudah menjadi sebahagian daripada keluarga dan mereka tidak henti-henti mengadakan promosi untuk saya di laman sosial,” katanya.

Dalam pada itu, ujar Abam, dia juga sering menganjurkan aktiviti sukan untuk berkumpul dan meluangkan waktu bersama peminat.

“Memandangkan saya sendiri sedang berusaha menuju ke arah kehidupan lebih sihat, jadi saya memilih untuk melakukan aktiviti sukan berbanding acara lepak kosong.

“Aktiviti sebegini membuatkan kami lebih akrab. Mereka juga membuatkan saya tidak putus semangat membina kerjaya,” ujarnya. – BH ONLINE

Kategori