Monday, April 29, 2024

Creating liberating content

Kelambu Kaabah Dengan 120kg...

MAKKAH - Lebih 150 pekerja di Arab Saudi bergelut untuk menyiapkan kelambu Kaabah...

Perodua Bezza Limited Edition...

KUALA LUMPUR – Sebanyak 50 unit Bezza Limited Edition yang dibawa khas oleh...

India Abai Amaran AS,...

WALAUPUN diancam sekatan oleh Amerika Syarikat, India meneruskan pembelian sistem pertahanan terkini S-400...

Polis Buru Penunggang ‘Tik...

PORT DICKSON: Polis sedang mengesan seorang penunggang dalam video yang tular menunjukkan aksi...

Israel Buka Semula Sempadan Erez

BAITULMAQDIS – Israel akan membuka semula sempadan Erez dengan Semenanjung Gaza hari ini, kata Menteri Pertahanan Avigdor Lieberman, dua minggu selepas terpaksa menutupnya akibat pertempuran.

Dalam satu kenyataan semalam, Lieberman berkata keputusan untuk membuka semula Erez, satu-satunya sempadan untuk penduduk di utara Palestin masuk dibuat selepas kekalutan di sepanjang sempadan kembali tenang.

Israel menutup sempadan itu pada 19 Ogos lalu berikutan insiden yang disifatkan Lieberman sebagai keganasan, sekali gus menambah lagi sekatan ke atas wilayah yang dikuasai pergerakan Hamas itu.

Sejak beberapa minggu lalu, Mesir dan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) berusaha untuk menguatkuasakan gencatan senjata antara Hamas dan Israel selepas beberapa bulan berdepan ketegangan dan keganasan.

Sejak 30 Mac lalu, rakyat Palestin di Gaza berkumpul di sempadan menyeru agar pelarian Palestin dibenarkan pulang ke tanah milik mereka di Israel.


Dalam kejadian itu, sekurang-kurangnya 172 orang penduduk Gaza terbunuh ditembak Israel manakala seorang askar Israel ditembak mati oleh penembak tepat Palestin pada Julai lalu. – AFP/BH ONLINE

Kategori