Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

UMNO, BN Sabah Sedia...

KOTA KINABALU - Timbalan Ketua Menteri Datuk Seri Yahya Hussin berkata UMNO dan...

Harumanis Dicadang Menu Wajib...

KANGAR - Menteri Pertanian dan Industri Asas, Tani Datuk Salahuddin Ayub berkata, beliau...

Pemandu Mabuk Langgar 2...

GEORGE TOWN - Polis menahan seorang lelaki kerana memandu dalam keadaan mabuk sebelum...

Sultan Johor, TMJ Penuhi...

KUALA LUMPUR - Hasrat seorang kanak-kanak yang mengidap penyakit kulit genetik sejak kecil,...

Ketelusan Kerajaan Beri Impak Positif Kepada Pelabur

KUALA LUMPUR – Ketelusan kerajaan Pakatan Harapan berkenaan hutang kerajaan Persekutuan bakal memberi impak yang positif kepada para pelabur terutamanya pelabur antarabangsa bagi jangka masa yang panjang.

Menteri Kewangan Lim Guan Eng berkata situasi pergerakan pasaran tidak boleh diukur dalam jangka masa yang pendek seperti kejatuhan nilai saham di Bursa Malaysia baru-baru ini kerana ia tidak memberikan gambaran pasaran secara keseluruhan.

“Pada awalnya, kemungkinan pelabur-pelabur ini akan merasa terkejut (dengan jumlah hutang kerajaan). Tetapi saya rasa mereka telah mengambil kira maklumat ini (terlebih dahulu). Apa yang penting sekarang ialah kita mahu tunjukkan kepada dunia bahawa Malaysia sekarang adalah “Malaysia Baharu”.

“Kita tidak mahu sembunyikan dan palsukan penyata kewangan. Kita mahu berterus-terang. What do you see is what you are going to get. Saya rasa ketelusan ini akan meyakinkan pelabur untuk jangka masa panjang,” katanya dalam program Bicara Khas terbitan RTM1 di sini, malam ini.

Lim berkata Malaysia memerlukan masa sekurang-kurangnya setahun atau lebih untuk mendapat gambaran sebenar berkenaan kestabilan pasaran saham dan ekonomi negara.


“Saya yakin, sekiranya kita dapat tunjukkan kepada dunia bahawa kerajaan hari ini telus dan boleh dipercayai, mereka (pelabur) akan lebih yakin untuk datang dan melabur di dalam negara kita,” katanya.

Beliau juga yakin kredibiliti Malaysia di mata agensi penarafan seperi Moody’s dan S&P tidak akan terjejas dalam tempoh jangka panjang kerana usaha-usaha yang dijalankan oleh kerajaan sekarang memperlihatkan kesungguhan dan sifat tanggungjawab fiskal terhadap ekonomi domestik. – BERNAMA

Kategori