Friday, May 3, 2024

Creating liberating content

Mangsa Banjir Di Temerloh...

KUANTAN - Jumlah mangsa banjir di daerah Temerloh meningkat kepada 119 orang daripada...

Hubungan Keluarga, Tekanan Kerja...

GEORGETOWN - Isu berkaitan hubungan kekeluargaan dan tekanan kerja adalah antara aduan paling...

40KM ‘Menapak’ Demi Isteri...

DEMI cinta, lautan api sanggup ku redah. Perumpamaan itu juga menggambarkan kesanggupan seorang pekerja...

Kini Hajah, Najwa Mahiaddin...

PETALING JAYA - Penyanyi Najwa Mahiaddin masih belajar untuk menyesuaikan diri apabila membuat...

12 Maut, Lebih 170 Cedera Gempa Di China

BEIJING – Sekurang-kurangnya 12 terbunuh apabila gempa bumi 6.5 magnitud menggegarkan barat daya China, kata sumber kerajaan hari ini.

Difahamkan angka korban akibat gempa yang berlaku lewat semalam di pedalaman kawasan pergunungan wilayah itu dijangka meningkat.

Menurut satu kenyataan kerajaan wilayah Aba yang juga kawasan pusat gempa, seramai 175 orang cedera, 28 daripadanya parah.

Bagaimanapun Suruhanjaya Untuk Pengurangan Bencana Kebangsaan China menganggarkan seramai 100 orang terkorban, berdasarkan data banci lalu di rantau yang jarang penduduk itu.

Sementara itu awal hari ini, gempa bumi dengan kekuatan 6.3 magnitud melanda barat China hari ini dekat wilayah Xinjiang, ribuan kilometer dari Sichuan, lapor Pusat Kajian Geologi Amerika Syarikat (USGS).


Difahamkan pusat gegaran yang berlaku pada kira-kira jam 7.30 pagi (waktu tempatan) diikuti dua gegaran susulan masing-masing 5.2 magnitud dan 5.3 magnitud tetapi tiada kemusnahan mahupun kematian dilaporkan.

Gempa bumi Sichuan berpusat di tengah-tengah Jiuzhaigou, sebuah lembah yang diiktiraf sebagai taman negara dan Tapak Warisan Dunia UNESCO, terkenal dengan pemandangan yang menakjubkan, pembentukan batu karst, air terjun dan tasik. – AFP

Kategori