Sunday, April 28, 2024

Creating liberating content

Bajet 2018: Pelbagaikan Infrastruktur...

SIK - Bajet 2018 yang bakal dibentangkan 27 Okt ini, diharap akan turut...

SPAD Lancar Aplikasi MeterOn...

KUALA LUMPUR - Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) hari ini melancarkan aplikasi MeterOn...

Tindakan Diambil Ke Atas...

PUTRAJAYA - Tindakan sewajarnya terhadap pihak yang melemparkan pelbagai tuduhan hingga menjejaskan kepentingan...

Kes Baharu Covid-19 Masih...

KUALA LUMPUR - Kes positif Covid-19 terus konsisten empat angka dengan 2,733 kes...

Polis Kepung Tempat Kepak Ayam Dilupuskan

SIBU – Polis membuat kepungan sejak tengah hari semalam di tapak di mana beberapa kontena kepak ayam sejuk beku dilupuskan dan ditanam oleh pihak berkuasa pada Jumaat lepas.

Anggota polis juga diletakkan berkawal di tempat masuk kawasan itu bagi menghalang oramg awam daripada cuba memasukinya.

Tinjauan Bernama di tapak pelupusan kepak ayam itu mendapati bau busuk boleh dihidu dari tempat kepak ayam tersebut ditanam.

“Tiada siapa yang datang ke sini hari ini dan jika mereka datang, kami terpaksa mengarahkan mereka meninggalkan tempat ini,” kata salah seorang daripada dua anggota polis yang berkawal di sini.

Sementara itu, satu mesyuarat tergempar mengenai perkara itu diadakan di pejabat Kastam Diraja Malaysia di Jalan Deshon di sini pagi tadi, dihadiri oleh pegawai daripada jabatan berkaitan termasuk Pegawai Kesihatan Bahagian Sibu, Dr. Muhamad Rais Abdullah.

Bagaimanapun, tiada siapa yang ingin membuka mulut kepada wartawan mengenai apa yang dibincangkan dalam mesyuarat itu.

Wartawan yang ingin mendapatkan maklumat terkini mengenai perkara itu diberitahu bahawa Pengarah Kastam negeri, Ahmad Ji akan datang ke sini dan dijangka mengadakan satu sidang media pagi esok.


Apabila berita mengenai pelupusan kepak ayam itu tersebar dalam kalangan penduduk tempatan, ramai datang ke tapak itu semalam untuk menggali keluar kepak ayam yang ditanam tanpa menghiraukan kemungkinan anggota ayam itu berbahaya kepada kesihatan mereka.

Difahamkan kepak ayam itu yang dirampas oleh Unit Penguat Kuasa Kastam di Pelabuhan Sibu Rajang, berasal dari Belanda.

Semakan menerusi laman sesawang Jabatan Perkhidmatan Veterinar mendapati Malaysia telah mengeluarkan larangan pada 30 November tahun lepas terhadap import sebarang unggas dari Belanda berikutan penularan Selesema Burung Patogen Tinggi di dalam negara Kesatuan Eropah itu. – BERNAMA

Kategori