Monday, April 29, 2024

Creating liberating content

21,176 Kes Baharu Covid-19...

KUALA LUMPUR - Kes baharu Covid-19 yang dilaporkan di seluruh negara hari ini...

Mourinho Gesa Woodward Tidak...

JOSE Mourinho menggesa lembaga pengarah Manchester United supaya tidak membeli Cristiano Ronaldo sebaik...

UMNO Tangguh Pemilihan Sehingga...

KUALA LUMPUR - UMNO menangguhkan pemilihannya di semua peringkat cawangan, bahagian dan Majlis...

Pengurus Ladang Dituduh Culik...

TELUK INTAN – Seorang pengurus ladang yang sebelum ini berdepan pertuduhan memperdagangkan 15...

Husam Dilantik Naib Presiden PAN Setelah Usul Diterima

KUALA LUMPUR – Sebagaimana sudah dijangka, Parti Amanah Negara (PAN) melantik Datuk Husam Musa mengisi jawatan Naib Presiden parti serpihan PAS itu, menurut portal AgendaDaily.

Perkara tersebut disahkan sendiri oleh Setiausaha Agung PAN, Mohd. Anuar Tahir ketika sidang media Seminar Pemikiran Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat di Dewan Perhimpunan Cina Selangor – Kuala Lumpur di sini.

“Sukacitanya dimaklumkan Datuk Husam yang ketika ini hanya menjadi penasihat PAN Kelantan dilantik untuk mengisi jawatan Naib Presiden parti. Perlantikan ini adalah sebagai memenuhi usul yang diterima sebulat suara.

“Ia berkuatkuasa secara rasmi mulai hari ini,” kata Mohd. Anuar lagi. Setakat ini PAN sudah pun mempunyai tiga orang naib presiden iaitu Datuk Dr. Mujahid Yusuf Rawa, Hasanuddin Mohd. Yunus dan Dr. Hassan Baharom.

Husam, 57, sebelum ini dipecat dari PAS kerana berbagai salah laku dalam parti Islam tersebut. Sebelum itu, beliau sering mengkritik PAS selepas kalah dalam pemilihan jawatan parti tersebut ketika muktamar tahunan pada 2015.

Husam sebelum ini merupakan Naib Presiden PAS yang paling kanan. Beliau yang juga ADUN Salor pernah dilantik menjadi Exco Kerajaan Negeri Kelantan ketika era menteri besar terdahulu diterajui allahyarham Nik Abdul Aziz.

Selepas dibuang PAS, Husam menyertai PAN ketika menghadiri majlis Makan Malam Ambang Merdeka 2016 di Cyberjaya pada 30 Ogos tahun lalu dan menyerahkan borang keahlian terus kepada Presiden PAN, Mohamad Sabu.


“Kami yakin dengan pengalaman luas beliau dalam bidang politik sebagai ahli Parlimen, anggota Exco kerajaan negeri Kelantan dan ADUN akan membantu perjalanan serta perkembangan parti,” kata Mohd. Anuar lagi.

Mengulas lanjut, beliau yakin pelantikam Husam bagi mencapai matlamat PAN merampas kerajaan Kelantan yang kini dipimpin PAS. PAN merupakan komponen Pakatan Harapan diketuai DAP serta dianggotai PKR dan PPBM.

Manakala PAS setelah ‘ditendang’ DAP yang kemudian membubarkan Pakatan Rakyat, kemudian membentuk blok Gagasan Sejahtera yang disertai Parti Ikatan Bangsa Malaysia dan Barisan Jemaah Islamiah Se-Malaysia.

Mohd. Anuar yakin Husam mampu memperkuatkan jentera PAN menghadapi pilihan raya umum: “Sejujurnya betul. Kita tidak mahu Husam hanya fokus kepada negeri sahaja tetapi nasional juga.” – Agensi/Mynewshub.cc/HAA

Kategori