Monday, May 13, 2024

Creating liberating content

Wajah Baharu Stadium Nasional...

KUALA LUMPUR - Keunikan serta kecanggihan struktur terkini Stadium Nasional Bukit Jalil yang...

Nelayan Pahang Sangkal Pendapatan...

KUANTAN - Persatuan Nelayan Negeri Pahang (Pernepa) menyangkal dakwaan anggota politik pembangkang bahawa...

PDRM Kaji Ekstradisi Anggota...

KOTA KINABALU - Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata pihaknya...

LRT Laluan Kelana Jaya...

PETALING JAYA – Rapid Rail Sdn. Bhd. (Rapid Rail) akan membuka keseluruhan jajaran...

Serpihan Di Mauritius Sah Milik MH370 – Liow Tiong Lai

PUTRAJAYA – Pakar-pakar dari Biro Keselamatan Pengangkutan Australia (ATSB) menyimpulkan bahawa serpihan pesawat yang dijumpai di pulau Mauritius adalah daripada pesawat Malaysia Airlines (MH370) yang hilang.

Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata, dapatan itu menandakan bahagian terkini serpihan yang telah diperiksa, dianalisisis dan disahkan adalah berasal daripada pesawat 9M-MRO, juga dikenali sebagai MH370, berikutan pengesahan serpihan di Tanzania bulan lepas.

“Bahagian itu dikenal pasti sebagai “trailing edge splice strap” yang digabungkan dalam pemasangan kelepak luar spar belakang Boeing 777.

“Ini juga selaras dengan rupa dan pembuatan serpihan itu,” katanya dalam satu kenyataan.

Penerbangan MH370, yang membawa 239 penumpang dan anak kapal, hilang daripada imbasan radar sejurus selepas berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) dalam perjalanan ke Beijing, China pada 8 Mac, 2014.

mh370a

Pesawat itu masih belum ditemui walaupun operasi mencari besar-besaran dijalankan di selatan Lautan Hindi, lokasi di mana penerbangan pesawat itu dipercayai “berakhir” selepas beralih daripada laluan asalnya.


Pada 22 Julai, Malaysia, China dan Australia berkata pencarian pesawat MH370 itu akan digantung selepas 120,000 kilometer persegi di selatan Lautan Hindi selesai.

Dalam pada itu, Tiong Lai berkata, bersebelahan dengan nombor bahagian itu adalah pengecaman kepada bahagian kedua.

Katanya, pengeluar kelepak membekalkan rekod yang menunjukkan nombor pesanan kerja telah dimasukkan ke dalam nombor siri 404 kelepak luar, sepadan dengan nombor siri 404 pesawat Boeing 777, berdaftar sebagai 9M-MRO (MH370). – BERNAMA

  • Lagi berita berkaitan:
  • MH370

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori