Sunday, May 19, 2024

Creating liberating content

Chong Wei Raih Slot...

COPENHAGEN - Jaguh badminton negara Datuk Lee Chong Wei tampil bergaya apabila mara...

Perak Sasar 150,000 Pelancong...

JAKARTA - Perak menyasarkan kedatangan pelancong Indonesia ke negeri itu mencecah 150,000 orang...

Pemuda Ini Bangga Mengaku...

Setiap manusia diberikan dugaan hidup yang bermacam-macam oleh Yang Maha Esa.Manusia paling malang...

Mat Taib ‘Dah Tak...

MANTAN Menteri Besar Selangor dari Barisan Nasional, Tan Sri Muhammad Muhammad Taib meluahkan kekecewaannya...

Kadet JPJ Disasar Bantu Kurangkan Kemalangan

PUTRAJAYA – Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) menyasarkan untuk mengurangkan sehingga 50 peratus kadar kemalangan membabitkan pelajar sekolah melalui penubuhan Kadet JPJ Malaysia.

Timbalan Menteri Pengangkutan Datuk Ab Aziz Kaprawi berkata penubuhan Kadet JPJ merupakan satu inisiatif daripada Pelan Keselamatan Jalan Raya 2014-2020 yang menumpukan penglibatan kalangan pelajar sekolah menengah.

“Daripada 6,700 kemalangan maut yang direkodkan tahun lepas, 62 peratus adalah membabitkan kemalangan motosikal dengan lebih 50 peratus mangsa adalah golongan belia.

“Purata 62 peratus kemalangan maut melibatkan motosikal adalah satu statistik yang membimbangkan, apatah lagi 30 peratus daripada jumlah kemalangan itu membabitkan pelajar sekolah,” katanya pada sidang media selepas melancarkan secara serentak penubuhan 221 Kadet JPJ seluruh negara, di sini hari ini.

Hadir sama Ketua Setiausaha Kementerian Pengangkutan Datuk Seri Saripuddin Kassim dan Ketua Pengarah JPJ Datuk Nadzri Siron.

Aziz berkata kerjasama dengan Kementerian Pendidikan yang menjadikan Kadet JPJ satu program kokurikulum di sekolah membantu memberikan pendedahan berkenaan undang-undang dan peraturan jalan raya kepada pelajar.


Beliau berkata kerjasama JPJ dan Kementerian Pendidikan membangunkan kurikulum latihan merangkumi empat aspek utama iaitu keselamatan jalan raya, kesukarelaan, perpaduan dan patriotisme.

Mengenai bilangan pelajar yang disasarkan untuk menyertai Kadet JPJ, Aziz berkata untuk permulaan cuma satu platun membabitkan 40 pelajar diwujudkan di setiap sekolah yang mempunyai Kadet JPJ.

“Kadet JPJ juga berperanan membimbing rakan sebaya mengenai keselamatan jalan raya dan kepentingan memiliki lesen memandu kerana statistik menunjukkan 56,000 pelajar menunggang motosikal tanpa lesen,” katanya.

Pada majlis itu, beliau turut menyampaikan Surat Kelulusan Penubuhan Pasukan Kadet JPJ kepada 39 sekolah dari Putrajaya, Kuala Lumpur dan Selangor serta pentauliahan kepada empat guru penasihat bagi kadet tersebut. – BERNAMA

  • Lagi berita berkaitan:
  • JPJ

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori