Monday, April 29, 2024

Creating liberating content

PRN: Nenek Aziz DAP...

KUCHING - "Jangan sesekali mengundi cucu saya sendiri, Aziz Isa yang mewakili DAP...

Isu Zakir Naik: Jangan...

KUALA LUMPUR - Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengingatkan kepada orang...

Koleksi Raya Bianco Mimosa...

Koleksi raya yang bakal menjadi sebutan ramai, Bianco Mimosa akan dilancarkan malam ini...

Anak Khinzir Mirip Gajah...

Pelik namun benar. Itu kejadian yang berlaku di Wilayah Jilin, timur laut China,...

Bayi Derita Empat Penyakit Kronik Sekaligus

KUALA KEDAH – Bayi Ini Derita Empat Penyakit Kronik Sekaligus, Meskipun kelihatan sihat dan berumur enam bulan dari Kampung Ulu, Kedah. Bayi ini dikesan mengidap empat penyakit kronik kira-kira dua bulan lepas.

Lapor Sinar Harian, Ieman Fayruzz Mikhail Abdul Rahim, didakwa mengidap penyakit jantung, masalah paru-paru, asma dan sawan membuatkan ia bergantung pada mesin pernafasan.

Ibunya, Nor Hidayu Halim, 27, berbicara, meskipun anak bongsu dari tiga beradik kelihatan normal tetapi kondisi kesihatannya tidak menentu.

“Bila dirinya kena sawan, jantung macam berakhir. Yang merisaukan dirinya boleh kena tidak kira period. Bimbang jika terkena sawan dia (Ieman) akan jadi seperti tidak bernyawa apabila jantungnya berhenti berdegup.,”katanya.

Kata Nor Hidayu, beliau sempat terfikir bekerja demi menunjang kasih suami, Abdul Rahim Ismail, 31, yang berniaga air kelapa untuk menampung kos hidup mereka.

“Tapi masalahnya aku tidak boleh tinggalkan Ieman dalam tempoh lebih lima minit sekalipun sebab bimbang ia bakal menarik saluran pernafasan terhadap hidung,” katanya.

Katanya, anak ke-3 dari empat beradik itu memerlukan kos perubatan, bagaimanapun kesempitan hidup membuatkan mereka buntu untuk mencari wang dalam masa terdekat ini.

Dalam pada itu, mereka turut menanggung dua anak Ahmad Hafizy, 9, serta OKU & anak ke-2, Ahmad Amirul Amin, 6.


Akibat tidak berkemampuan, mereka terpaksa meminta pertolongan bapanya, Halim Said, 56, yg bekerja sebagai penangkap ikan yang bergaji RM30 sehari untuk menyara hidup.

Susulan itu, Instansi Zakat Negara Kedah (LZNK) menyelami permasalahan yang ditanggung keluarga Hidayu yang turun padang melawat adik Ieman, semalam.

Menurut Pengurus Akbar Jabatan Komunikasi Korporat LZNK, Mohd Sani Harun, pihak mereka memperoleh situasi bayi itu agak serius.

Katanya, mereka difahamkan mengenai bayi itu, memerlukan kos yang tinggi kerana perlu di hantar ke Hospital Pulau Pinang.

Oleh itu,dia berkata, pihak LZNK bersetuju memberikan bantuan yang bernilai RM2,500 demi mengurangkan beban keluarga yang bergantung kepada pendapatan bapanya semata-mata. – MYNEWSHUB.CC

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori