Monday, April 29, 2024

Creating liberating content

Air Pasang Besar: Jumlah...

SUNGAI PETANI - Mangsa banjir akibat fenomena air pasang besar di enam buah...

Pelik Rakyat Selangor Tidak...

BIAR betul ini sudah pelik bin ajaib... Ketika ramai penduduk khasnya golongan muda mengeluh...

Penunjuk Perasaan Mahu Rohingnya...

BANGKOK - Beratus-ratus orang mengadakan demonstrasi secara aman tetapi dalam suasana riuh-rendah berhampiran...

Zul Ariffin Tak Mahu...

SELEPAS sekian lama mendiamkan diri apabila naik satu kontoversi antara kekasihnya dengan pasangan...

Polis Trafik KL Siap Siaga Hadapi Bencana Banjir Kilat

KUALA LUMPUR – Polis Trafik Kuala Lumpur kini bersiap siaga menghadapi bencana banjir kilat seperti yang melanda ibu negara semalam.

Ketuanya ACP Mohd Nadzri Hussain berkata pihaknya telah memaklumkan kepada Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) tentang lokasi-lokasi yang berpontensi berlaku banjir.

“Kerja-kerja penyelenggaraan dan pemantauan dilakukan terutama di kawasan yang terlibat dengan projek pembangunan berhampiran jalan-jalan utama di sekitar pusat bandar raya di ibu negara.

“Kerjasama polis dan DBKL akan dipertingkatkan bagi aspek pengurusan krisis dan lalu lintas,” katanya ketika dihubungi Bernama, di sini hari ini.

Selain itu, Mohd Nadzri berkata pihaknya akan melaksanakan pelan pengurusan lalu lintas semasa banjir seperti lencongan dan penutupan jalan bagi mengurangkan kesesakan jalan raya akibat bencana itu.

Beliau berkata pelan itu akan dilaksanakan apabila berlaku hujan lebat berpanjangan dan tanda-tanda akan berlaku banjir teruk di lokasi yang akan dikenal pasti kelak.


Mengulas mengenai keadaan banjir teruk di Jalan Sultan Abdul Halim dan pintu masuk utama Universiti Malaya (UM) semalam, Mohd Nadzri berkata seramai 15 anggota khas kawalan banjir ditugaskan di kedua-dua lokasi berkenaan.

“Anggota kita turut memberi bantuan menunda kenderaan yang terkandas sejak banjir melanda sehingga air surut.

“Tiada kecederaan dan sebarang kemalangan jiwa dilaporkan berikutan air mulai naik separas pinggang dan berarus deras, mangsa yang terperangkap diselamatkan termasuk seorang wanita yang mengalami sesak nafas,” katanya.

Semalam, sebanyak empat jalan utama iaitu Jalan Bangsar, Jalan Semantan, Jalan Pantai Baharu dan Jalan Pudu dilaporkan terjejas akibat banjir kilat yang melanda ibu negara kira-kira 7.30 malam. – BERNAMA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori