Sunday, May 5, 2024

Creating liberating content

Dipenjara 3 Tahun Miliki...

SHAH ALAM - Seorang bekas anggota tentera hari ini bernasib baik apabila terlepas...

“Kami Sudah Selamat Nikah...

KUALA LUMPUR – Pencetus Ummah (PU) Abu Sufyan akhirnya mengesahkan dia sudah berkahwin...

Daesh Pernah Cuba Culik...

KUALA LUMPUR - Pasukan keselamatan negara telah berjaya mengekang dan menggagalkan beberapa plot...

Tian Chua Dibebas Atas...

KUALA LUMPUR - Naib Presiden PKR Chua Tian Chang, lebih dikenali sebagai Tian...

Gua Komunis Di Baling Bakal Diwartakan

BALING – Gua Komunis yang terletak di daerah ini akan diwartakan sebagai tapak pelancongan berdasarkan kepentingan sejarahnya semasa zaman darurat.

Pegawai Daerah Baling, Datuk Dzohir Md Zain berkata dengan pewartaan itu nanti diharapkan gua yang menjadi tempat perlindungan dan markas pasukan komunis ketika itu akan terus terpelihara.
“Penemuan gua ini yang merupakan kawasan strategik pengganas komunis untuk berlindung semasa era komunis di Baling.

Gua Komunis ini sememangnya mempunyai kepentingan sejarah Malaysia, jadi sangat wajar ia diwartakan,” katanya ketika dihubungi Bernama di sini, hari ini.

Beliau berkata pihaknya kini sudah selesai melakukan proses reka bentuk jalan atau laluan masuk untuk memudahkan lagi pelancong yang akan berkunjung ke Gua Komunis itu.

Katanya MDB berhasrat membuka laluan masuk Gua Komunis ini kepada orang awam untuk pelancongan sebagai tarikan terbaharu selain ekspedisi mendaki Gunung Baling.


“Oleh itu, kita sangat mengharapkan sokongan dan kerjasama daripada pihak Kerajaan Persekutuan dalam usaha melindungi dan memulihara gua ini seperti tapak warisan bersejarah pada masa akan datang,” katanya.

Gua Komunis yang terletak di Kampung Weng itu mengambil masa kira-kira dua jam perjalanan dari pekan Baling, merupakan bilik gerakan komunis terbesar ketika itu yang terletak kira-kira dua kilometer dari sempadan Thailand.

“Beberapa bangkai pesawat helikopter dan kapal terbang yang terdapat berdekatan gua itu perlu dikaji asal usulnya agar dapat disahkan sama ada ia dimiliki oleh pihak komunis atau tidak,” katanya yang menambah terdapat tulisan berbahasa Cina di dalam gua itu. – BERNAMA

  • Lagi berita berkaitan:
  • Gua

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori