Sunday, May 12, 2024

Creating liberating content

Mayat Dengan Kesan Tetakan...

PASIR MAS - Mayat seorang lelaki dengan kesan tetakan di kepala dan muka...

Jumlah Cukai Barang &...

KUALA LUMPUR - Kerajaan kehilangan pendapatan cukai sebanyak RM10 bilion sejak pelaksanaan Cukai...

10 Tajuk Jadi Taruhan...

PERTANDINGAN tahunan Pidato Antarabangsa Bahasa Melayu Piala Perdana Menteri (PABM) 2015 kembali lagi...

2 Beradik Hilang Dikhuatiri...

SUNGAI SIPUT - Dua beradik hilang dan dikhuatiri lemas ketika mandi bersama-sama rakan...

2 Aktivis Dibenar Rujuk Isu Perlembagaan Ke Mahkamah Tinggi

KUALA LUMPUR – Mahkamah Majistret di sini hari ini membenarkan permohonan dua aktivis Adam Adli Abd Halim dan Mohd Fariz Abd Talib untuk merujuk isu perlembagaan berhubung Akta Perhimpunan Aman 2012 ke Mahkamah Tinggi.

Majistret Mohd Rehan Mohd Aris berkata Mahkamah Majistret tidak mempunyai bidang kuasa untuk menentukan apa-apa persoalan undang-undang berhubung isu perlembagaan.

“Sehubungan itu mahkamah ini menggantung sementara prosiding di mahkamah ini sehingga permohonan selesai, 21 Jun ditetapkan untuk sebutan kes itu di Mahkamah Tinggi,” katanya.

Kedua-dua aktivis berkenaan mengemukakan permohonan untuk mencabar beberapa isu iaitu sama ada Seksyen 4(1)(c), 4(2)(c) dan 4(3) Akta Perhimpunan Aman 2012 adalah bercanggah dengan perkara-perkara 8,9 dan 10 Perlembagaan Persekutuan.

Pada 8 Sept 2015, Adam Adli, 26, dan Mohd Fariz, 45, mengaku tidak bersalah di Mahkamah Majistret di sini atas pertuduhan menyertai protes jalanan bermula di hadapan Kompleks Sogo, Jalan Tuanku Abdul Rahman dan berakhir di Esplanade KLCC di sini antara 4 petang dan 7.30 malam, 28 Feb tahun lepas.


Kedua-duanya didakwa mengikut Seksyen 4(2)(c) akta itu yang boleh dihukum mengikut Seksyen 4(3) akta sama membawa hukuman denda tidak melebihi RM10,000 jika sabit kesalahan.

Mereka diwakili peguam Eric Paulsen manakala pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya Raja Zaizul Faridah Raja Zaharudin. – BERNAMA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori