Saturday, July 13, 2024

Creating liberating content

Penulis Novel Saman Ziela...

PENERBIT drama, Datuk Ziela Jalil yang berjaya 'menawan' hati penonton menerusi drama bersiri...

Bendahari BERSATU Direman Sebagai...

SHAH ALAM - Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) mendakwa tahanan reman ke atas...

Bekas Polis Peras Ugut...

KUALA LUMPUR - Gara-gara memeras ugut kenalan wanita kerana mahu menuntut hutangnya, seorang...

Operasi Mencari Pesawat QZ8501...

SINGAPURA- Operasi Mencari dan Mengesan (SAL) pesawat AirAsia Indonesia QZ8501 yang hilang akan...

Mizz Nina Bakal Keluarkan Album Berkonsepkan Puisi

PENYANYI Mizz Nina memberitahu dia kini sedang di dalam perancangan menghasilkan album terbaru bercirikan “spoken word“, iaitu alunan puisi dengan berlandaskan konsep dakwah.

Di mana buat julung-juling kalinya genre bercirikan puisi suara itu adalah merupakan perkara yang baharu di dalam industri muzik tanah air.

“Alhamdulillah, saya kini telah menulis beberapa lagu yang berkonsep spoken word dan tidak membawakan unsur nyanyian, sebaliknya seni puisi yang menjurus ke arah Islamik.

“Ia adalah seni muzik yang agak berlainan di dalam industri, iaitu puisi dan unsur beat boxing demi memupuk nilai ummah dalam perjuangan agama Islam,” katanya kepada Mynewshub.

Mizz Nina ditemui pada majlis memperkenalkan program Into Taqwa With Mizz Nina yang diadakan di Damansara, pada Rabu.

nina1

Mizz Nina atau nama sebenarnya Syazrina Azman, 36, mengatakan konsep baharu yang dibawanya itu adalah tidak seperti album kebiasaan, yang mana pada kali ini dia akan lebih memberi fokus kepada nilai estetika di dalam setiap pembawaan ayat puisinya.


“Mungkin sesetengah pendengar akan merasa tidak biasa dengan konsep ini namun saya akan tampil dengan seni lisan yang memfokuskan intonasi dan pengguna bahasa yang mudah difahami agar golongan muda juga dapat memahami mesej yang disampaikan,” ujarnya.

Ditanya mengenai kretiviti yang akan dibawakan, dengan senyuman manis Mizz Nina membalas, dia akan mengadakan koloberasi dengan beberapa penyair tempatan serta turut meggunakan bunyian efek khas di dalam album tersebut yang berkemungkinan akan dilancarkan selepas Hari Raya Aidilfitri, pada tahun ini.

Seperti mana kenyataannya sebelum ini, Mizz Nina mengatakan dia tidak berhasrat untuk kembali sebagai penyanyi, sebaliknya dia memberi ruang kepada suaminya, Noh Salleh untuk terus berkarya sebagai komposer dan penyanyi. – MYNEWSHUB.CC

1 komen

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori