Monday, April 29, 2024

Creating liberating content

Kadar Kebolehjangkitan COVID-19 Terus...

KUALA LUMPUR - Sejak Sabtu lalu, trend kadar kebolehjangkitan (Rt) harian COVID-19 di...

Tak Jamin Harga Makanan,...

KUALA LUMPUR - Persatuan Pengusaha Restoran Muslim Malaysia (PRESMA) tidak memberi jaminan harga...

Masalah Peribadi, Ronaldinho Disingkir...

MEXICO CITY - Pemain terbaik dunia dua kali, Ronaldinho akan disingkirkan sekiranya gagal...

Waspada Dakyah Meraikan Kepelbagaian...

KUALA LUMPUR - Malaysia merupakan negara Islam yang berbilang bangsa dan agama dan...

Isu Tanah Rizab Orang Asli Dijangka Selesai Hujung Tahun Ini

BERA – Isu tanah rizab masyarakat Orang Asli dijangka selesai sepenuhnya pada penghujung tahun ini, kata Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah (KKLW) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

Beliau berkata setakat ini, sebanyak 79,000 hektar tanah rizab itu telah siap diukur dan menunggu proses diwartakan manakala 24,000 hektar lagi sudah diwartakan kerajaan negeri.

“Sebanyak 26,000 hektar lagi akan diukur tidak lama lagi dengan setengah daripadanya sedang dalam proses pengukuran,” katanya kepada pemberita selepas majlis ramah mesra bersama Orang Asli peringkat Parlimen Bera di sini, Jumaat.

Menurutnya selepas proses pengukuran itu selesai, ia akan memudahkan kerajaan negeri melakukan proses pewartaan yang dijangka memanfaatkan 220,000 orang Asli di negeri ini.

“Proses pewartaan terletak di bawah bidang kuasa kerajaan negeri, kementerian hanya bertanggungjawab mengukur tanah menerusi Jabatan Kemajuan Orang Asli (JAKOA).

“Saya telah arahkan Ketua Pengarah JAKOA supaya selesaikan urusan mengukur tanah pada penghujung tahun ini,”katanya.


Ismail Sabri berkata pada masa sama, kementerian akan memberikan kerjasama kepada kerajaan negeri dalam memudahkan urusan pewartaan keseluruhan tanah rizab yang belum diwartakan itu.

Langkah itu boleh menyelesaikan segala pertelingkahan yang timbul dalam soal penentuan hak milik tanah golongan berkenaan untuk projek pembangunan.

Dalam pada itu, Ismail Sabri berkata kerajaan memperuntukkan RM300 juta tahun ini untuk pembangunan infrastruktur asas kepada Orang Asli di negara ini.

Beliau turut mengumumkan peruntukan RM250,000 bagi membina padang bola baharu dan astaka bagi kegunaan penduduk Orang Asli di sekitar Bukit Rok di sini. – BERNAMA

[wpdevart_youtube]yL8AkA6wkS0[/wpdevart_youtube]

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori