Saturday, July 27, 2024

Creating liberating content

Indeks Gender Wajib Dimasukkan...

KUALA LUMPUR - Suruhanjaya Sekuriti melancarkan inisiatif baharu untuk mewajibkan syarikat memasukkan indeks...

Pesan Pizza, Alasan Mangsa...

SEORANG operator 911 dikejutkan dengan panggilan kecemasan seorang wanita yang pada mulanya disangkakan...

Najib Perlu Hadir Di...

KUALA LUMPUR - Bekas perdana menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dikehendaki hadir...

Ibu Tunggal Dera Anjing...

MELAKA - Seorang ibu tunggal yang didenda mahkamah kerana mendera dua ekor anjing...

Selangor Akui Kempen Penjimatan Air Gagal Capai Objektif

SHAH ALAM – Kerajaan negeri Selangor mengakui kempen-kempen kesedaran berhubung langkah penjimatan air yang dilancarkan sejak tahun lepas gagal mencapai objektif ditetapkan.

Pengerusi Jawatankuasa Tetap Infrastruktur dan Kemudahan Awam, Pemodenan Pertanian dan Industri Asas Tani negeri, Zaidy Abdul Talib berkata statistik kerajaan negeri menunjukkan purata seorang rakyat Selangor menggunakan 235 hingga 250 liter air sehari.

Beliau berkata, jika purata penggunaan air bersih sehingga 250 liter seorang sehari itu berlarutan, ia akan menyebabkan 880 juta liter air dibazirkan begitu sahaja sehingga tahun 2020 kelak.

Sehubungan itu, katanya, kerajaan negeri telah mengadakan pertemuan dengan agensi-agensi kerajaan untuk mengenal pasti kempen yang sesuai dan merangka perancangan komprehensif bagi mengatasi permasalahan itu.

“Kita bersedia mengadakan kempen-kempen baharu yang komprehensif dan dijangka dilancarkan pada November ini namun bergantung kepada keadaan semasa kerana ketika itu musim tengkujuh, maka kita akan berbincang kesesuaian pelancarannya,” katanya dalam persidangan Dewan Undangan Negeri di sini hari ini.


Zaidy menjawab soalan tambahan Yeo Bee Yin (DAP-Damansara Utama) yang ingin mengetahui perkembangan kempen penjimatan air yang dilaksanakan kerajaan negeri.

Dalam pada itu, menjawab soalan lisan Khasim Abdul Aziz (PAS-Lembah Jaya) mengenai jaminan kerajaan negeri supaya bekalan air tidak terputus atau dicatu, Zaidy berkata syarikat perunding telah dilantik bagi mengenal pasti sumber-sumber air baharu.

“Perunding itu akan mengkaji sumber air, permintaan dan penawaran untuk dijadikan rangka tindakan bekalan air bagi mengenal pasti sumber air baharu pada masa hadapan,” katanya.

Beliau juga berkata sambungan antara loji rawatan air di seluruh negeri itu juga diwujudkan sebagai bantuan untuk menyalurkan bekalan kepada kawasan tertentu yang mengalami gangguan bekalan air. – BERNAMA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori