Sunday, April 28, 2024

Creating liberating content

Op Mega: 8 PATI...

ALOR SETAR - Jabatan Imigresen Kedah menahan lapan pendatang asing tanpa izin (PATI)...

Isu Selangor Ibarat Kertas...

TUMPAT - Pengundi di Pengkalan Kubor diberitahu bahawa isu Menteri Besar Selangor boleh...

Polis Tahan Zamihan Dipercayai...

KUALA LUMPUR - Polis menahan Presiden Pertubuhan Ahli Sunnah Wal Jamaah (ASWAJA) Dr...

MCA Akan Pinda Sistem...

KUALA LUMPUR - Perhimpunan Agung MCA Ke-63 pada 12 dan 13 November ini...

‘Laluan Komuniti ASEAN’ Tarik Perhatian Murid Mengenai ASEAN

PUTRAJAYA – Sekolah Kebangsaan Putrajaya Presint 9 (2) di sini mewujudkan ‘Laluan Komuniti ASEAN’ serta melaksanakan pelbagai program membina seperti sesi penerangan dan kuiz sebagai usaha menarik perhatian murid mengenai ASEAN dan pembentukan Komuniti ASEAN.

Guru Besarnya Khamisah Noor Md Zin berkata maklumat mengenai komuniti ASEAN perlu disampaikan secara kreatif dan santai kepada murid bagi memudahkan mereka memahami usaha yang diterajui oleh Malaysia sebagai pengerusi ASEAN tahun ini.

“Semua sekolah memang diarah untuk memberi penerangan kepada pelajar mengenai Komuniti ASEAN, jadi kami memilih untuk membuat laluan yang mudah untuk dilihat oleh mereka selain menyampaikan maklumat secara santai,” katanya kepada Bernama.

Beliau berkata melalui usaha yang dijalankan pihak sekolah sejak Januari lepas, murid telah menunjukkan maklum balas yang positif setiap kali ditanya oleh guru mengenai ASEAN.

“Sekarang murid sudah pandai, bila kita cerita (mengenai ASEAN) mereka balik dan cari di Internet, nanti dia akan tanya cikgu semula.

“Memang nampak perubahan bila mereka tahu ASEAN itu terletak di mana, berapa negara anggota, budaya dan kepentingan negara ASEAN terutama murid tahun empat, lima dan enam,” kata Khamisah Noor.

Guru bimbingan dan kaunseling sekolah itu, Mazli Sham Abdullah berkata beliau menggunakan pendekatan carta minda untuk memudahkan murid memahami matlamat komuniti ASEAN.


“Pihak Kementerian Pendidikan memang menyediakan maklumat kepada sekolah, tetapi kami rasakan murid lebih mudah faham jika disampaikan dalam bentuk carta berbanding nota, jadi kami juga ada membuat carian di Internet untuk mendapatkan maklumat,” katanya.

Selain itu, katanya, kuiz selama lima minit turut diadakan seminggu sekali bagi menggalakkan murid mendapatkan maklumat yang tersedia di laluan itu.

“Kami memberikan hadiah seperti peralatan sekolah untuk jawapan yang betul dan nampaknya murid seronok bila kami buat kuiz seperti itu,” katanya.

Ditubuhkan pada 1967, ASEAN dianggotai 10 negara iaitu Brunei Darussalam, Filipina, Indonesia, Kemboja, Laos, Malaysia, Myanmar, Singapura, Thailand dan Vietnam. – BERNAMA

  • Lagi berita berkaitan:
  • ASEAN

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori