Sunday, April 28, 2024

Creating liberating content

Nora Akur Permintaan Suami,...

KUALA LUMPUR - Akur dengan permintaan suaminya Nedim Nadzri, aktres Nora Danish berkata,...

Masyarakat Perlu Bersama Kerajaan...

KUALA LUMPUR - Masyarakat perlu bersama dengan kerajaan dan pasukan keselamatan dalam memerangi...

Jawatankuasa Khas Pastikan Bekalan...

PUTRAJAYA - Sebuah jawatankuasa khas yang diketuai oleh Menteri Kanan Perdagangan Antarabangsa dan Industri...

Bekalan Bahan Makanan Musim...

KUALA LUMPUR - Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani (MOA) memberi jaminan bekalan...

Singapura Cuti Panjang Sempena Rai 50 Tahun Hari Merdeka

SINGAPURA – Sempena menyambut perayaan Jubli Emas pada tahun ini, Presiden Singapura, Tony Tan pada Sabtu semalam mengisytiharkan 7 Ogos depan iaitu hari Jumaat sebagai cuti umum sempena hari kemerdekaan republik itu.

“Saya dengan sukacita mengisytiharkan 7 Ogos 2015 sebagai hari cuti umum. Ini akan menjadikan 7 hingga 10 Ogos hujung minggu yang panjang untuk kita rai ulang tahun Singapura yang ke-50,” tambah Tan menerusi laman Facebooknya.

“Saya berharap rakyat Singapura akan mengambil bahagian dalam pelbagai aktiviti yang dirancang sepanjang Hujung Minggu Jubli Emas dan datang bersama-sama memperingati detik penting dalam sejarah negara kita tahun ini,” ujar beliau.

Ini bermakna, “Hujung Minggu Jubli” akan diadakan dari 7 hingga 10 Ogos untuk “semua rakyat Singapura mengambil bahagian dan meraikan detik penting dalam sejarah negara”, menurut kenyataan tersebut.

“Saya gembira cuti umum kita yang panjang bagi SG50 dan Hujung Minggu Jubli penuh dengan pelbagai aktiviti berfaedah dapat beri inspirasi kepada rakyat meraikannya bersama-sama,” kata Pengerusi Jawatankuasa SG50, Heng Swee Keat.

“Saya harap rakyat Singapura akan mengambil bahagian dalam aktiviti-aktiviti dan acara yang dianjurkan di merata negara, dan meluangkan masa khas ini dengan orang-orang tersayang,” tambah Encik Heng.


Pelbagai program khas disediakan merata Singapura untuk Hujung Minggu Jubli termasuk di sekitar kawasan Marina Bay, Kebun Bunga Singapura, Taman West Coast, Taman Pasir Ris, Taman Sembawang dan Hab Sukan Singapura.

Semua muzium dan galeri warisan juga akan dibuka sepanjang tempoh 4 hari itu. Tarikh kemerdekaan Singapura pada 9 Ogos kebetulan tahun ini jatuh pada hari Ahad, sekali gus membawa cuti pada keesokan Isnin, 10 Ogos.

Sempena Hujung Minggu Jubli Emas, beberapa kawasan tarikan pelancong juga tidak akan mengenakan bayaran masuk seperti Taman Orkid Negara, Pusat Sains Singapura, kolam renang ActiveSG serta gimnasium di seluruh Singapura.

Beberapa tempat popular juga akan menawarkan potongan harga tiket masuk sehingga 50 peratus, seperti Taman Burung Jurong dan Flower Dome dan Cloud Forest di Taman di Persisiran. – Agensi

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori