Wednesday, May 15, 2024

Creating liberating content

Abu Kassim Serah Dokumen...

SHAH ALAM - Ketua Pegawai Eksekutif Fairfax Group, Michael Hershman mendedahkan bahawa beliau...

Kes Bunuh Suami Isteri:...

Ipoh : Polis sedang memburu adik kepada lelaki yang ditemui maut bersama isteri...

Polis Tidak Pasti Dakwaan...

KUALA LUMPUR - Polis belum dapat mengesahkan dakwaan bahawa dua suspek yang dicari...

Ahli Perniagaan Rugi RM67,000...

KOTA KINABALU - Seorang ahli perniagaan di sini mendakwa ditipu sindiket 'Parcel Scam'...

Melaka Arah Semua Pihak Lipat Ganda Usaha Banteras Denggi

ALOR GAJAH – Kerajaan Negeri Melaka mengarahkan semua pihak berkenaan terutamanya agensi kerajaan supaya melipatgandakan usaha mencegah pembiakan nyamuk aedes terutamanya di kawasan yang telah dikenal pasti.

Ketua Menteri Datuk Seri Idris Haron berkata walaupun Melaka bukan antara negeri mempunyai kes demam denggi tertinggi, namun usaha berterusan perlu dilakukan bagi memastikan rakyat negeri ini tidak dijangkiti penyakit yang boleh membawa maut itu.

“Kerajaan negeri amat serius dalam menangani kes denggi berikutan peningkatan kes itu semasa musim panas sekarang…segala usaha sedang dilakukan bagi memastikan rakyat tidak dijangkiti penyakit itu.

“Bagaimanapun, kita mesti lipat ganda usaha daripada kebiasaan kerana bilangan kes ini agak luar daripada kebiasaan. Rakyat juga perlu bertanggungjawab dengan memastikan tempat mereka bebas daripada pembiakan nyamuk aedes,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Karnival Muhibah ‘Fit Malaysia For Unity’ di Dataran Keris Alor Gajah di sini, hari ini.

Menurut rekod Bilik Gerakan Denggi Kebangsaan dari 4 Jan hingga 5 Mac lepas, Melaka mencatat 427 kes denggi iaitu ke-10 tertinggi di Malaysia.


Selangor mencatat kes tertinggi iaitu 15,807 kes, Perak (2,802), Johor (1,342) dan Kuala Lumpur (1,310).

Idris berkata pelbagai inisiatif diambil seperti melaksanakan Program Komunikasi Untuk Perubahan Tingkah laku (COMBI) dan program pencegahan melalui aktiviti gotong-royong di peringkat Pihak Berkuasa Tempatan dengan kerjasama Jabatan Kesihatan.

Sementara itu, katanya golongan belia perlu menjadi pendukung kepada aktiviti sihat bagi mengelak penglibatan dalam anasir luar yang boleh mengugat masa depan negara.

Idris berkata semua pihak termasuk Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK), pertubuhan politik dan badan bukan kerajaan (NGO) harus peka dan memberi perhatian terhadap kegiatan ekstremisme. – BERNAMA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori