Monday, April 29, 2024

Creating liberating content

Lokasi Kemalangan Jalan Raya...

GUA MUSANG - Polis Kelantan akan membuat pemantauan di enam lokasi berbahaya di...

KJ Mohon Maaf Isu...

KUALA LUMPUR - Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin telah memohon maaf kepada...

PBS Kekal Setia Bersama...

TAWAU - Parti Bersatu Sabah (PBS) kekal setia dalam Barisan Nasional (BN) dan...

Harimau Malaysia: Tak Bolos...

ITU reaksi ketika menonton perlawanan persahabatan di tempat lawan menentang Singapura di Stadium Nasional...

“Hudud PAS Bukan Hukum Allah Yang Kudus” – Zairil

KUALA LUMPUR – “Saya menentang hudud PAS kerana enakmen yang dirangka PAS itu bukan hukum Allah yang kudus,” kata Penolong Setiausaha Publisiti DAP, Zairil Khir Johari.

Dakwa beliau, hudud PAS itu sebaliknya undang-undang yang sudah terbancuh dengan pentafsiran manusia sedangkan hukum yang ditetapkan dalam Al-Quran lengkap dan tidak boleh dipinda.

“Sebagai contoh, rang undang-undang yang diluluskan Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan pada 19 Mac lalu merupakan pindaan kepada enakmen yang sama pada tahun 1993. Antara kandungan pindaan pada Seksyen 15(2) dengan penambahan peruntukan hukuman takzir bagi kesalahan liwat ke atas isteri.

“Pindaan ini jelas menunjukkan bahawa apabila sesuatu ajaran agama yang suci itu diimplementasikan sebagai undang-undang dalam kerangka kenegaraan moden, maka ia akan terbuka kepada pentafsiran yang menghilangkan sisi kudusnya,” dakwanya dalam satu kenyataan hari ini.

Zairil turut mempersoalkan seanjal mana pentafsiran itu berlaku seperti wanita diharamkan memandu kereta di Arab Saudi sementara di Sudan diharamkan memakai seluar.

“Di manakah garis sempadan pentafsiran ini dan siapakah yang berhak untuk menentukan batasannya jika segala yang dibuat kononnya atas nama kitab suci Al-Quran?” katanya.

Beliau turut membangkitkan Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Hudud dan Qisas) 2002 yang diluluskan kerajaan Terengganu semasa pemerintahan PAS mempunyai perbezaan dengan enakmen Kelantan.


Menurutnya, enakmen hudud di Terengganu memiliki tujuh perkara, yakni zina, qazaf, mencuri, minum arak, murtad, merompak dan bughah (derhaka), manakala enakmen di Kelantan hanya mempunyai enam perkara dan tidak merangkumi hukum bughah.

“Akhirnya, perkara ini telah digugurkan daripada enakmen Terengganu. Apakah demikian mudah hukum “Tuhan” boleh dipinda-pinda dengan begitu sahaja?” soalnya lagi.

Beliau turut mendakwa terdapat banyak kritikan lain terhadap kedua-dua enakmen itu khususnya berkenaan kedudukan bukan Islam, penindasan terhadap wanita dan ketidakselarian antara kedua-dua enakmen.

Katanya, terdapat tokoh-tokoh agama yang berpandangan hukuman rejam sehingga mati seperti yang diperuntukkan dalam hudud Kelantan tidak termaktub dalam Al-Quran dan sebenarnya merupakan nas hadis yang sepatutnya disifatkan sebagai takzir kerana berasal daripada syariat Yahudi.

“Dalam erti kata lain, ini menunjukkan bahawa hudud PAS mengandungi pelbagai sisi yang menjadi pertikaian ulama dan tidak wajar diterima bulat-bulat,” katanya.

- MYNEWSHUB.CC

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori