Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Apple Keluarkan Jam Bersadur...

CALIFORNIA – Syarikat Apple semalam melancarkan jam tangan edisi terhad bersalut emas 18...

Pelajar Keracunan Gara-Gara ‘Scrambled...

IPOH - Menu telur hancur (scrambled eggs) dikenal pasti sebagai punca awal kes...

‘Swafoto Kubur’ Johan As’ari...

AKIBAT memuat naik sekeping swafoto di tanah perkuburan, pelakon Johan As'ari telah dikecam...

Sekolah Perlu Elak Diskriminasi...

KUALA LUMPUR - Pelaksanaan dasar tingkah laku dan disiplin di sesebuah sekolah...

CUEPACS Gesa Kerajaan Kaji Balik Kadar 231 Elaun Penjawat Awam

KEMAMAN – Kesatuan Kongres Pekerja-Pekerja Perkhidmatan Awam (CUEPACS) meminta kerajaan mengkaji semula dan menambahbaik kadar 231 elaun yang diberikan kepada penjawat awam.

Presidennya Datuk Azih Muda berkata penambahbaikan elaun berkenaan perlu kerana kadar sedia ada tidak lagi relevan berikutan kenaikan kos sara hidup, harga barangan serta ekonomi negara masa kini.

“Elaun yang dinikmati penjawat awam sudah lama tidak dikaji, dan sekarang kos sara hidup semakin meningkat dan sangat memerlukan kerajaan untuk kaji semula elaun ini,” katanya kepada pemberita selepas menyampaikan bantuan peralatan dapur kepada 300 penjawat awam yang terbabit banjir di daerah Kemaman di sini pada Sabtu.

Antara elaun berkenaan ialah elaun perumahan, elaun khidmat awam, elaun sara hidup (COLA), elaun perjalanan, elaun hotel, elaun wilayah untuk mereka yang berkhidmat di Sabah dan Sarawak.

Azih berkata pihaknya difahamkan bahawa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak telah meminta pihak berkenaan mengkaji perkara itu namun belum ada kata putus mengenainya sehingga kini.

“Kalau kaji lama-lama pun tak guna sebabnya kos sara hidup kini semakin meningkat dan kerajaan perlulah membuat keputusan segera,” katanya.


Azih berkata CUEPACS juga memohon kerajaan melaksanakan segera 252 skim baharu yang telah diumum Perdana Menteri pada Oktober tahun lepas.

“Pelaksanaan skim baharu ini tidak melibatkan kos yang tinggi sebab ia bukan divisyen gaji… jadi tak ada halangan untuk kerajaan melaksanakan skim ini,” katanya.

Dalam pada itu, beliau berkata pelaksanaan penstrukturan semula penjawatan baharu dan kenaikan pangkat penjawat awam setiap lima tahun sekali juga perlu dilakukan bagi memberi peluang kepada penjawat awam meningkatkan profesyen masing-masing.

Menurutnya pada masa ini, ramai penjawat awam khususnya kumpulan sokongan yang mempunyai ijazah sarjana muda dan mereka harus diberi kenaikan pangkat dan gaji setimpal dengan pendidikan mereka. – BERNAMA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori