Tuesday, April 30, 2024

Creating liberating content

Bulan Gergasi Bergolek Gegarkan...

RAKAMAN video sebuah belon bulan gergasi bergolek di sebatang jalan raya di China...

Banjir Kilat Empat Lokasi...

KUALA LUMPUR : Polis Daerah Dang Wangi, memaklumkan empat lokasi di pusat bandar...

Cuti Umum 9 Mei...

PUTRAJAYA – Pengumuman cuti umum sempena hari mengundi bagi Pilihan Raya Umum ke-14...

GLIC & G20 Teraju...

KUALA LUMPUR - Sebuah syarikat pelaburan berkaitan kerajaan (GLIC) dan Kelab G20 akan...

Kerajaan Sedia Beri Peruntukan Tambahan Banjir

IPOH – Kerajaan sedia memberi peruntukan tambahan untuk negeri-negeri yang dilanda banjir dan selepas banjir pulih, kata Menteri Kewangan Kedua Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah.

Beliau berkata tambahan peruntukan itu akan disalurkan kepada beberapa kementerian terlibat antaranya Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat; Kementerian Kerja Raya; dan Kementerian Pertahanan.

“Kementerian masing-masing akan membuat penilaian…berapa yang diperlukan dan kemukakan pada Kementerian Kewangan untuk membantu,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas menyampaikan bantuan kepada 144 mangsa banjir kilat dari beberapa kampung di Ipoh 8 Disember lepas.

Kawasan terlibat termasuk Kampung Seri Kelebang Tambahan Dua, Kampung Tersusun Kelebang Selatan, Kelebang Bayu, Taman Bertuah dan Kampung Tengku Hussein.


Ahmad Husni berkata penilaian mengenai kerosakan infrastruktur dan harta benda awam akibat bencana itu akan diketahui selepas banjir pulih dan ia dijangka dimasukkan dalam bajet tahun depan.

Beliau berkata sebelum ini Kementerian Kewangan meluluskan peruntukan segera berjumlah RM50 juta untuk negeri-negeri dilanda banjir.

Bencana banjir yang melanda Kelantan, Terengganu, Johor, Pahang, Perak, Kedah, Perlis dan Negeri Sembilan serta Selangor, sehingga kini menyaksikan lebih 130,000 mangsa dipindahkan. – BERNAMA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori